Mot konkurs for teleselskap

Nettet til Nutels kunder vil etter all sannsynlighet bli stengt fra 17. desember. 10.000 kunder kan bli rammet.

Ifølge Forbrukerombudet har Ventelo varslet Nutels kunder om at disse må inngå avtale med en ny leverandør for å unngå å miste tilgangen til mobil, fast­tele­fon og bredbånd.

Total mobilforvirring

Stenger tilgang

- Det vi vet er at Ventelo har fått tillatelse fra Post- og teletilsynet til å stenge ned tilgangen til nettet for Nutels kunder fra 17. desember 2007, sier jurist i Forbrukerombudet, Charlotte Tvedt til DinSide.

Stengningen skyldes at Nutel ikke har betalt for tjenester som er levert av Ventelo. Dersom Nutels kunder ikke har valgt ny leverandør og fått registrert bestillingen innen fristen 17. desember, vil de stå uten tilgang til mobil, fasttelefon og bredbånd.

«Mye tyder på at de har dårlig økonomiCharlotte Tvedt i Forbrukerombudet»


For mye mobilprat

Betyr det reelt sett at de allerede er konkurs?

- Nei, men de er begjært konkurs av Chess Communications og kemneren i Oslo, og mye tyder på at de har dårlig økonomi. Nutel har også informert oss om at de har stoppet for muligheten til at nye kunder kan bestille abonnementet Kill Bill, sier Charlotte Tvedt.

Kill Bill er et av de billigste abonnementene til Nutel, ifølge DinSides mobilkalkulator. DinSide har inntil videre fjernet abonnementene til Nutel fra mobiloversikten.

Ifølge Dagbladet.no skal det dreie seg om cirka 10.000 mobilkunder som vil bli påvirket av dette. Nutel har i en mail til DinSide ikke ønsket å bekrefte hvor mange kunder det dreier seg om.

Ikke betal forskudd

Forbrukerombudet fraråder eksisterende Nutel-kunder å betale på forskudd for tjenester som skal leveres etter stengningstidspunktet (17. desember 2007). Dette gjelder både dersom kunden får en faktura og dersom vedkommende kunde blir ringt opp av Nutel med forespørsel om å oppgi kortinformasjon for å betale. Nutels kunder må imidlertid betale for de tjenestene som allerede er levert.

Kunder som har penger til gode hos Nutel, bør rette et skriftlig krav til selskapet om å få pengene tilbakebetalt. Kunder som trenger råd i sin konkrete sak, kan ta kontakt med Forbrukerrådet (www.forbrukerportalen.no eller telefon 815 58 200).

For å finne en ny leverandør av mobil-, fasttelefon og bredbåndstjenester, kan du bruke DinSides kalkulatorer:

DinSides mobiltelefonkalkulator

DinSides telekalkulator

DinSides surfekalkulator

Mer telestoff: