Mobilsvar tapper kontoen

DYR FERIE: Har du på mobilsvar når du er i utlandet? Dersom venner og familie er flinke til å legge inn beskjeder, kan regningen bli stor.

[Ugjyldig objekt (NAV31198)]

Hvis du ikke har med deg telefonen til enhver tid, eller det ikke er dekning der du befinner deg, vil ethvert ubesvart anrop bli koblet over til mobilsvareren din i Norge.

Praktisk, men dyrt

Fordelen med denne løsningen er at det er praktisk. Du vil enkelt finne ut hvem som har prøvd å få tak i deg, og kan også høre på de beskjedene de har lagt igjen.

Men ordningen kan også gi deg en overraskende høy telefonregning:

  • Anropspris. Når du er i utlandet betaler du penger for hver samtale du mottar.

    Anropsprisen varierer etter hvilket land du befinner deg i, og ikke minst hvilken teleleverandør og hvilket abonnement du har.

    I Thailand betaler NetComs YoungTalk kunder for eksempel hele 15,99 per minutt for hver eneste samtale de mottar. Flere anropspriser finner du her

    Vissheten om dette gjør at mange ikke orker å svare på samtalene de mottar, men lar svareren gjøre jobben.

  • Ringe til telefonsvar. Dersom du ikke svarer på anropet, vil samtalen automatisk bli viderekoplet til mobilsvareren din som befinner seg i Norge.

    Denne viderekoplingen er det også du som må betale for.

    Du betaler altså ikke bare for selve anropet, men også for returen av samtalen tilbake til mobilsvareren din, og husk - ringeprisene fra utlandet er høye.

  • Høre på beskjedene. Når du så kommer tilbake på hotellet og ser at mobilen er full av ubesvarte anrop, ringer du selvsagt til mobilsvareren.

    Du vil da betale vanlig ringetakst fra utlandet til Norge.

Slik unngår du ekstrautgiftene

For at svareren skal kunne ta i mot beskjeder, må telefonen din viderekoble samtaler til svareren. Vil du kutte mobilregningen fra utenlandsturen, anbefaler derfor DinSide at du slår av denne viderekoplingen før du drar på ferie.

I menyen på mobiltelefonen kan du velge å aktivere eller slå av flere alternative viderekoplingstyper. For eksempel viderkopling bare hvis du ikke tar telefonen, bare hvis telefonen er slått av, eller viderekopling av alle samtaler.

Framgangsmåten vil variere etter hvilken mobiltelefon du har, men de oppgitte kodene nedenfor skal - i følge Telenors kundesenter - virke på alle telefoner og være uavhengig av hvilken teleoperatør du har: