<b>RASKERE BETALING:</b> Med et sveip over kortterminalen skal de gå enda raskere å handle. Praktisk når du skal betale for kaffen på jernbanestasjonen og har dårlig tid til toget. Beløp opptil 175 kroner gjennomføres nemlig uten bruk av PIN-kode.  Foto: Visa
RASKERE BETALING: Med et sveip over kortterminalen skal de gå enda raskere å handle. Praktisk når du skal betale for kaffen på jernbanestasjonen og har dårlig tid til toget. Beløp opptil 175 kroner gjennomføres nemlig uten bruk av PIN-kode. Foto: VisaVis mer

Mobilbetaling skyter fart i 2013

Men det er skepsis knyttet til både pris, sikkerhet og forbrukervern i de nye løsningene.

Ifølge Visa blir 2013 året da mobilen for fullt tas i bruk som betalingsmiddel, og de neste årene vil betalingsmønsteret til nordmenn og europeere for øvrig endre seg betraktelig. Visa Europe anslår at bare halvparten av deres transaksjoner i 2020 utføres med et fysisk kort. Øvrige 50 prosent er transaksjoner på internett, og transaksjoner utført med mobilen.

For å integrere visakortet ditt i mobilen, må du ha en telefon som støtter NFC-teknologi. I tillegg må modellen være sikkerhetssertifisert av Visa. Apples iPhone er blant telefonene som ikke kan brukes til denne type mobile betalinger. Ikke grunnet manglende sertifisering fra Visa, men rett og slett fordi telefonene ikke støtter NFC.

Løsningen er velegnet for kjappe transaksjoner. Beløp opptil 175 kroner gjennomføres nemlig uten bruk av PIN-kode.

Utrulling på trappene

Visa forteller at det er samarbeidet mellom dem selv, DNB og Telenor som først og fremst vil sette fart på mobilbasert betaling i Norge. Visa omtaler det hele som en kommersiell pilot, noe som kan tyde på at det vil ta noe tid før løsningen blir tilgjengelig for en bredere kundegruppe over hele landet.

– Vi vet mer om en måneds tid om hvor og når vi kommer til å starte, men vi regner med å lansere dette sammen med Telenor før sommeren. I første omgang blir det på noen veldig trafikkerte steder, og så utvider vi til resten av markedet etter hvert, bekrefter Thomas Midteide, kommunikasjonsdirektør i DNB.

Det er DNB og Telenor som ligger i forkant på dette området, men de ønsker resten av bransjen velkommen etter:

– Tidligere tester har vært veldig positive, og kundene våre opplever dette som en veldig rask måte å betale små beløp på. Vi ønsker at både flere banker og teleselskaper skal ta i bruk teknologien, uttaler Midteide.

Les også: Banken varsler deg før budsjettet sprekker

Frykter dyrere mat

NorgesGruppen er blant aktørene som innen utgangen av første halvår 2013 står klare til å ta i mot kunder som vil betale med mobilen. I butikker og kiosker er man nå i gang med å skifte ut 6.000 betalingsterminaler, og NFC teknologien vil være standard i alle kjedens terminaler.

Kan mobilbetaling gi dyrere varer? Det frykter NorgesGruppen. Foto: BERIT B. NJARGA Vis mer


NorgesGruppen legger altså til rette for nye betalingspreferanser blant kundene, men utviser samtidig skepsis til hvordan overgang til mobile betalinger vil påvirke det totale prisbildet for dagligvarer.

– Skulle vi ha gjennomført alle kortbetalinger som mobilbetalinger i fjor, ville det kostet oss 200 millioner kroner ekstra, har leder for verdiøkende tjenester Odd Birkenes i NorgesGruppen uttalt tidligere.

Årsaken til at mobilbaserte betalinger blir dyrere enn ordinære korttransaksjoner, er at mobile betalinger bygger på infrastrukturen til internasjonale kortselskaper som Visa og MasterCard. I dag skjer de fleste kortbetalinger i Norge med BankAxept, som er langt billigere for brukerstedene.

Sikkerhetsrisiko

Det er dessuten eksperter som mener at mobilbetaling med NFC-teknologi slett ikke er trygt. På samme måte som du enkelt gjør et kjøp ved å legge mobilen din inntil en betalingsterminal – kan mobilen din tappes for penger av svindlere som slår til i rushtiden på buss eller tog.

Hvordan slike sikkerhetsrisikoer skal håndteres vil være en sentral problemstilling i den videre utviklingen av NFC-baserte mobile betalinger.

– Vi er selvsagt opptatt av sikkerheten, og dette er en viktig del av prosjektet. Systemet skal være like sikkert som å bruke kort, forsikrer Midteide i DNB.

Les også: Pass på neste gang du fyller bensin – her blir nemlig mange svindlet

Forbrukerombudet følger med

Mektig lei: Forbrukerombud Gry Nergård forventer at teleoperatørene nå begynner å følge loven. Foto: FORBRUKEROMBUDET Vis mer


Som forbruker er det (dessverre) viktig å være obs på hvem som egentlig leverer betalingstransaksjonen ved mobil betaling. Etter loven skal du ha samme rettigheter enten betalingen trekkes fra din bankkonto eller om kjøpet faktureres via din teleoperatør.

Problemet er at teleoperatørene bryter loven ved at deres avtalevilkår ikke gir forbrukerne vernet de har krav på. I praksis er det altså ikke like trygt å betale med mobilen dersom beløpet anføres på din telefonregning. Om beløpet trekkes fra bankkontoen ved at det eksempelvis er Visa som gjennomfører transaksjonen, har du både i teorien og i praksis de samme rettighetene som når du betaler med kort.

Forvirret? Det er nettopp det Forbrukerombudet vil unngå. Forbrukerombud Gry Nergård sender derfor et tydelig signal til telebransjen om at det er på tide å rydde opp slik at disse tjenestene blir oversiktlige og trygge for forbrukerne, uansett hvem som faktisk leverer betalingstjenesten.

– Denne saken illustrerer hvorfor det er viktig å føre et aktivt tilsyn med nye betalingsmetoder. Utvikling av nye betalingsløsninger som gjør hverdagen enklere for forbrukeren er positivt, men utviklingen må ikke gå på bekostning av forbrukernes grunnleggende rettigheter, understreker Nergård i en pressemelding.

Les også: Nå må du sjekke opplysningene fra banken