FUNGERER: Tap2Pay, som er Telenor og DNB sitt mobilbetalingssystem med NFC, fungerer allerede blant annet i Telenors kantiner. Her prøver banksjef Peer Theien i DNB seg, og får det til etter noen forsøk. – Feilen lå på andre siden av disken, forsikrer Theien og ler.  Foto: Ole Petter Baugerød Stokke
FUNGERER: Tap2Pay, som er Telenor og DNB sitt mobilbetalingssystem med NFC, fungerer allerede blant annet i Telenors kantiner. Her prøver banksjef Peer Theien i DNB seg, og får det til etter noen forsøk. – Feilen lå på andre siden av disken, forsikrer Theien og ler. Foto: Ole Petter Baugerød StokkeVis mer

Mobilbetaling kan gi dyrere matvarer

Betaling via NFC starter til neste år. Men hvem skal ta regningen?

NFC er en trådløs teknologi som lar to dingser snakke med hverandre når de fysisk berører hverandre. Dette kan brukes til mye, blant annet betaling med mobiltelefonen.

Telenor og DNB har allerede gjennomført et prøveprosjekt med deres løsning, kalt Tap2Pay, hvor 163 personer i Oslo fikk betale i utvalgte butikker med en telefon de fikk utlevert fra Telenor.

DNB har tidligere sagt at dette kan skje i år, men nå er løsningen utsatt.

– Tap2Pay vil trolig bli tilgjengelig for alle Telenor og DNB-kunder i løpet av neste år, sa direktør Åsne Taksrud i DNB på en NFC-konferanse hos Telenor onsdag.

Vil du lære mer om hva NFC er? Da bør du lese dette!

NorgesGruppen bytter alle kortautomater

Tap2Pay betyr ikke mobilbetaling for alle. Det betyr mobilbetaling for Telenor-kunder som er, eller kan tenke seg å også være, DNB-kunder. Men ettersom vi snakker Norges største operatør sammen med Norges største bank, kan dette vært starten på noe stort.

De som vil bruke mobilen som bankkort må først fysisk møte opp i banken for å be dem aktivere funksjonen på SIM-kortet. Noen må også få tilsendt nytt SIM-kort. Det er nemlig i SIM-kortet sikkerheten ligger, og gjennom å installere programvare omformes NFC-mobilen til et bankkort.

IKKE VANSKELIG: Slik ser en NFC-kompatibel kortautomat ut. De trenger ikke stå for en stor utgift. Men bruken kan bli dyrt, spesielt for et stort konsern som NorgesGruppen. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer


80 prosent av detalkerne på Tap2Pay-prosjektet var veldig fornøyd, og 97 prosent ville fortsatt å bruke tjenesten om den var tilgjengelig.

Men tilbakemeldingene tydet på at to viktige ting må på plass først: Mobilbetaling må kunne brukes i mange butikker, og folk må kunne bruke hvilken som helst telefon.

Stadig flere mobiler leveres med NFC, og problemet ser ut til å løse seg selv. Spesielt om Apple også får sansen for teknologien, og begynner å legge NFC-brikker inn i iPhone.

Likevel: En NFC-brikke i telefonen er ubrukelig om den ikke har noen å kommunisere med.

Dermed må en fjerde part, i tillegg til operatørene, bankene og produsentene, inn i bildet: Handelsstanden. Og nå kan NorgesGruppen fortelle at de skal bytte ut alle betalingsterminaler i løpet av 2013, slik at de er klare for å motta NFC-betalinger. Dette er et svært viktig skritt i riktig retning, da NorgesGruppen er Norges største konsern innen dagligvare og kiosk. De har blant annet butikkene Spar, Joker, Kiwi, Meny, Ultra, Deli de Luca og Mix. Og ifølge Telenor vil en NFC-terminal kunne støtte både deres Tap2Pay i tillegg til andres NFC-løsninger, for eksempel Google Wallet.

Det er bare ett problem: Mobilbetaling kan bli dyrt.

Slik ser Google for seg NFC-fremtiden med Google Wallet

Noen må ta regningen

– Skulle vi ha gjennomført alle kortbetalinger som mobilbetalinger i fjor, ville det kostet oss 200 millioner kroner ekstra, forteller leder for verdiøkende tjenester Odd Birkenes i NorgesGruppen.

Selve kortautomatene er ikke det som koster mest. Terminalene leies, så i prinsippet koster det ikke butikkene en krone å få seg NFC-kompatible kasser. Det er selve betalingene som kan bli dyrt, da dette er helt ny teknologi med flunkende ny infrastruktur.

Så hvem skal betale millionene NorgesGruppen må ut med for en lommebok-fri fremtid? Birkenes mener det finnes tre alternativer:

  • NorgesGruppen tar regningen. For å få råd, må de skru opp matvareprisene.
  • Kundene tar regningen. Dette vil i så fall komme som et tillegg på regningen for de som bruker mobilbetaling.
  • Bankene tar regningen. Ettersom banker heller ikke kan trylle frem penger, må de nødvendigvis hente inn penger fra kundene på en eller annen måte.

KRITISK: Odd Birkenes i NorgesGruppen talte til store deler av norsk finans- og mobilbransje hos Telenor. Og talen var klar: NCF-betaling må bli billigere. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer


– For at mobilbetaling skal bli en suksess, må vi gjøre noe med kostnadene. Slik vi får presentert dette i dag er det ikke godt nok, mener Birkenes.

Trumf-kortet på mobilen

NorgesGruppen håper at operatørene, bankene og butikkene kan sette seg ned og bli enige om hvordan de skal fordele regningen. Og hvordan de kan gjøre regningen så liten som mulig. For besparelsene ved at betalingen går fortere skal være liten.

Grunnen til at matgiganten uansett har valgt å gå videre med sin satsning på mobilbetaling, er at det slett ikke bare dreier seg om betaling.

– Får vi ikke noen flere fordeler enn enklere betaling, blir mobilbetaling "keiserens nye klær", tror Birkenes.

Det mange i bransjen er opptatt av, er muligheten til å få kuponger og rabattkort inn i mobilen. NorgesGruppen gjør stor suksess med sitt Trumf-opplegg, med 950.000 aktive husstander. Ved å gjøre Trumf-opplegget til et heldigitalt tilbud som folk har på mobilene sine, kan butikkene skreddersy tilbud og fordeler i langt større grad enn tidligere. Og her ligger det penger.

– Elektroniske kuponger er fremtiden, sier Birkenes.

– Og vi får det på plass innen et år eller to.

Her er en annen smart ting å bruke NFC til – som alle kan bruke allerede nå

Hva tenker du om å bruke mobilen som bankkort? Ser du poenget? Si din mening under!