Colourbox.com Foto: colourbox.com
Colourbox.com Foto: colourbox.comVis mer

Mobilbandittene tas

Fobrukerombudet har gitt nye retningslinjer om leveranse av ringetoner, bakgrunnsbilder og mobilspill.

Markedet har vært på nesten en milliard kroner i året, bare i Norge, men ringetoner og bakgrunnsbilder er nå på vei nedover, både fordi folk etterhvert har lært hvordan de kan bruke sine egne bilder og melodier som bakgrunnsbilde og ringetone på telefonen, og fordi ringetoner var en motebølge som nå har lagt seg.

«Pris- og abonnementsbetingelser skal komme tydeligere frem i markedsføringen. Disse betingelsene skal alltid opplyses med lik eller tilnærmet lik meddelelseseffekt som kortnummer eller bestillingsfelt. »


En annen grunn til at markedet ikke er like stort, er at det gradvis har blitt vanskeligere å sende sms-er til folk som ikke har bedt om det og at det har blitt vanskeligere å lure folk til å inngå abonnementer uten at de er klar over det.

Frobrukerombudet har tatt initiativ til skjerpede retningslinjer for salg av mobilt innhold. Vis mer


Aktørene markedsfører seg gjerne ved store annonser i ukeblader og til dels i dagspressen. I annonsen står det en kode du kan sende som sms til et firesifret nummer. Sekunder etter mottar du en nedlastingslenke på sms. Når du klikker på denne, lastes bildet, ringetonen eller spillet ned til telefonen og betalingen trekkes fra telefonregningen eller kontantkortet.

Pass opp for denne mobiltjenesten!

Reklamen tar ikke slutt

Dette er vel og bra, men mange brukere har opplevd å få en mengde nye meldinger i kjølvannet av kjøpet. Disse har til dels vært reklame for lignende produkter, men i noen tilfeller har reklamen omhandlet helt andre produkter fra helt andre leverandører.

Det har også vist seg vanskelig å stanse reklamen. Et av kravene i retningslinjene som nå er offentliggjort, er at du skal kunne sende STANS REKLAME til det samme nummeret som du kjøpte fra, og deretter aldri mer motta reklame derfra.

«Å lokke forbrukerne med tilgang til gratis innholdstjenester mot at hun eller han gir samtykke til å motta reklamemeldinger, kan også i visse tilfelle være lovstridig.»


Det er heller ikke tillatt på starte utsendelse til deg fra et annet nummer.

Ubevisst reklamesamtykke

Som en hovedregel kan en næringsdrivende fritt kommunisere med sine kunder. Kunderegistre er unntatt fra konsesjonsplikt hos Datatilsynet. Men i retningslinjene er det nå klarere definert hva som er en kunde. En person som har foretatt ett enkelt kjøp, er ikke en kunde man kan sende reklame til. Selv om kunden har foretatt flere kjøp, må disse ha skjedd med en viss hyppighet for at man skal kunne regnes som kunde. Det holder f.eks. ikke med tre kjøp i året.

Dette gjelder selvfølgelig ikke hvis kunden har gitt en uttrykkelig tillatelse til at man kan sende reklamemeldinger til ham. Mange kunder overser at de indirekte samtykker i å få reklame, da dette er gjemt bort blant omfattende forretningsvilkår, noen ganger på en egen side.

Så lett er det å svindle med sms

Ubevisste abonnenter

Ingen produkter har imidlertid pådratt seg offentlighetens og forbrukermyndighetenes oppmerksomhet mer enn "hemmelige" abonnementer. Flere aktører fakturerer kundene ukentlig om disse har kjøpt f.eks. en ringetone, uten at kundene har anelse om at de har inngått en slik avtale. Igjen er avtalevilkårene med hensikt gjemt bort, slik at man ikke skal legge merke til dem.

Nå må vilkårene stå på samme side, like synlig som det firesifrede nummeret man skal sende til, står det i de nye vilkårene. Det gjelder både plassering og bokstavstørrelse.

Ikke en lov

De nye retningslinjene er resultatet av en frivillig avtale mellom noen av de største teleselskapene, herunder Telenor, Netcom og Tele2, og Forbrukerombudet. Det er således ikke snakk om noen ny lov eller statlig forskrift. Men partene mener den likevel gir retningslinjer til hvordan lovverket skal tolkes.

Det er dessuten innebygd en justis i avtalen. Om reglene ikke overholdes, vil Telenor og de andre teleselskapene stenge adgangen for ringetoneselskapene til å trekke penger fra kundenes telefonregninger.

Sendte ulovlig spam i månedsvis