Lyst til å kutte mobilutgiftene? For gjennomsnittsnordmannen er det over 7.000 kroner som skiller billigst fra dyrest. Foto: Colourbox.com
Lyst til å kutte mobilutgiftene? For gjennomsnittsnordmannen er det over 7.000 kroner som skiller billigst fra dyrest. Foto: Colourbox.comVis mer

Mobilabonnementene som ikke flår deg

De minste er fortsatt de billigste.

Ved utgangen av 2010 var det nærmere 5,65 millioner mobilabonnementer i Norge. Mange av disse abonnementene er unødvendig dyre.

I løpet av 2010 ringte hver mobilkunde i gjennomsnitt tre timer og to minutter i mobiltelefonen, og vi sendte i snitt 104 sms per måned. Gjennomsnittlig varighet for samtalene var 2,25 minutter.

Legger vi inn disse dataene i vår mobilkalkulator, får vi følgende svar:

    1. Tele 2 Sheriff: 725 kroner per år
    2. One Call Faktura: 1.183 kroner per år
    3. ChessOn Flex (lav): 1.188 kroner per år
Det er med andre ord fortsatt de mindre mobiloperatørene som ligger i tét. Likevel kommer Telenor overraskende høyt på listen med abonnementet Telenor Komplett S.

Skulle noen imidlertid være så lite bevisste at de velger det dyreste abonnementet, betaler de 7.759 kroner mer i året. Dette er selvsagt et abonnement beregnet på storbrukere, men det er likevel interessant å se hvor store forskjellene egentlig er.

Noen ble sinte på Tele 2 da de endret vilkårene for Sheriff

Ikke vanskelig å sammenligne

Det kan virke vanskelig å sammenligne priser på mobilabonnementer fordi bruken er så forskjellig, men egentlig er det en ganske enkel jobb.

Til tross for dette betaler mange nordmenn veldig mye mer i året for mobilbruken sin enn det som er nødvendig.

  • Skal du kjøpe ny mobil? >>> Dette bør du i alle fall ikke gjøre
  • Dette må du gjøre:

  • 1. Kartlegg mobilbruken din:
    Ikke velg et abonnement som virker fristende før du har undersøkt hvordan ditt ringemønster fortoner seg. Det er ingen vits i "snakk så mye du vil"-abonnementer hvis du bruker mobilen mest til sms. Motsatt er det ikke noe poeng i 100 gratis sms i måneden hvis du ikke er en hyppig tekster.

    Ikke tro at du skal endre vaner dersom du bytter abonnement. Ta i stedet en titt på den forrige mobilfakturaen din. Dette bør si deg omtrent hvordan du bruker telefonen.

  • 2. Sammenlign leverandørene:
    Det kan virke som en umulig oppgave, men det er veldig enkelt. DinSide har en kalkulator der vi samler data fra alle mobiloperatørene. Her kan du taste inn ringemønsteret ditt fra siste faktura og finne ut hvilket abonnement som passer for deg.

    Plott inn dataene, det tar ikke mange sekunder. Deretter får du svar på hvilket mobilabonnement som er det billigste.

  • >>> Her kan du regne ut selv