Mobil-Norge blir billigere

Mens styringsrenta går opp, daler prisnivået på mobilfronten i 2007.

Oppdatert: 8. mars 2007

Frister med fri portering

Det er mange operatører som ønsker å tilby billige mobilabonnement, men en del av dem må gi tapt. Easytel entret modig arenaen for under et år siden, men ble slått konkurs i starten av 2007. Også danske Telmore er ute av dansen, etter relativt kort satsing på norsk jord. Det ryktes at flere selskaper også sliter med å få store nok kvanta til å få bedriften til å gå rundt.

Stadig flere selskaper fjerner derfor den økonomiske bøygen ved å bytte leverandør av SIM-kort. Alternativene er etter hvert blitt tallrike for å beholde mobilnummeret (nummerportering) og etablere seg kostnadsfritt.

Illustrasjon: Per Ervland Vis mer

Mobil-Norge blir billigere

  1. Abonnementene med gratis portering


Det er per i dag ganske nøyaktig 50 ulike mobilløsninger som ikke koster et øre å bytte til. For mange begynner det som tidsavgrensede kampanjer som enten bare forlenges til stadighet eller rett og slett blir en permanent løsning.

Abonnementene som lar deg beholde ditt eget nummer - helt gratis!

Vervekampanjer og nedsatte priser

En annen metode er vervekampanjer der eksisterende kunder får hundre kroner eller mer i ekstra tilleggstid for å skaffe nye kunder. Telmore og Talkmore er eksempler på dette. Den klassiske måten å tiltrekke seg kunder på, er likevel å senke bruksprisene. Netcom Kontakt Refill har redusert ringetida til 0,99 kroner per minutt, og er med ett mer aktuell blant kontantkortløsningene.

815mobil har også senket ringepriser internt for Deal-abonnementet, mens Ventelo har fått billigere tellerskritt til abonnementene Plus og Easy. Combitel har redusert SMS-prisen på Inverse fra 45 til lave 29 øre per melding

Chess Community er en ny løsning for studenter og andre med særordninger. Avtalen er gratis å opprette, men prisene er "bare" billige og ikke på nullnivå. Fordelen er at prisene gjelder til alle andre i Norge med mobil.

Abonnementer i endring

Ellers har det vært en del utskiftninger i navn og antall mobilabonnementer. Combitel har tatt ut tilbudene Basis, Pluss og Student i familien. Family & Friends er siste satsingsobjekt, sammen med Mobil Student. Selskapet Hello tilbyr nå kun abonnementet ONLY. PRO og DEAL er borte. Det er også Mobysons tilgang til sin webshop, og pengene som fulgte med hver måned med de respektive abonnementene.

Satsing på utlandet

DinSides mobildatabase har ikke data for internasjonale ringepriser, men kan likevel opplyse at Lebara, som satser tungt på utenlandspriser, har utvidet stort med fem forhåndsbetalte Flex-abonnement og sitt helt siste "blu"-abonnement. Også Teletopia vil ha kunder som strekker bruken utenfor landegrensene, og har lansert Kontant International.