Mobil-levetid for retten

Oslo tingrett skal nå ta stilling til hvor lang levetid en mobiltelefon kan forventes å ha, melder nyhetsbyrået Newswire.

Tre år gammel NOKIA

I sommer ble Nokia stevnet for brudd på forbrukerkjøpsloven av forsikringsselskapet Forbrukerforsikring. En av selskapets kunder hadde en tre år gammel telefon der tastaturet hadde sluttet å virke.


Nokia nektet å følge reklamasjonsfristen på fem år og ville verken reparere telefonen eller refundere penger. Nokia hevder at reklamasjonstiden er to år, siden en mobiltelefon etter deres mening ikke har en levetid på mer enn tre til fire år.

Derfor stevnet Forbrukerforsikring Nokia for forliksrådet. Nokia har nå overlatt saken til bransjeforeningen Elektronikkbransjen, og dermed møtes partene om kort tid i Oslo tingrett.

Mange rammes

- Vi vil om nødvendig forfølge denne saken helt til Høyesterett, sier administrerende direktør i Forbrukerforsikring, Johan Dolven.

Dolven mener årsaken til at ingen privatpersoner har tatt kampen i retten, er at prisen på en mobiltelefon er såpass lav.

Han mener dommen vil få store konsekvenser for landets 3,4 millioner mobilbrukere og hele mobilbransjen.

- Nokia-saken er en viktig prinsippsak som vi håper skal lære mobilprodusentene at de ikke kan herse med norske forbrukere, sier Dolven.

På klagetoppen

Vis mer


I flere år har mobiltelefoner vært på klagetoppen her i landet. Bare i første halvår i år fikk Forbrukerrådet 2500 henvendelser om mobiltelefoner.

- Målet er selvsagt at forbrukere skal få slått fast at de får den reklamasjonstiden de har krav på etter norsk lov, sier Johan Dolven.

Kilde:Newswire, på oppdrag for Forbrukerforsikring AS

Føljetong

Drakampen mellom internasjonale mobilprodusenter og norske forbrukermyndigheter har vart lenge.

I fjor noterte vi en foreløpig seier til Forbrukertvistutvalget, som slo fast to viktige poeng i en avgjørelse:

  • Du kan klage på utenlandske mobilprodusenter i Norge, etter de norske reglene,
  • og ikke minst;

    Si din mening:

    Reklamasjonstiden på en mobil bør være: (Avsluttet)
    Maks fem år(56%) 731
    Maks to år(28%) 373
    Mer enn fem år(16%) 210
    Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.

  • tidligere praksis om at det er 5 års reklamasjonstid på mobiltelefoner ble fulgt nok en gang.

Avgjørelsen var viktig fordi de norske importørene og deres forhandlernett lenge har stått knallhardt på at reklamasjonstiden kun har vært to år.

Et meget viktig poeng her er at Nokia har valgt å ikke bringe denne prinsipielle avgjørelsen videre til Tingretten, ankefristen har altså gått ut, noe som betyr at avgjørelsen nå er rettskraftig., skrev vi den gang.

Dette var åpenbart ikke enden på visa. Norske forbrukere må nå avvente Oslo Tingretts avgjørelse, som muligens vil slå fast én gang for alle hvor lenge en mobiltelefon skal kunne vare.