Foto: Colourbox
Foto: ColourboxVis mer

Mistet jobben?

Slik bruker du situasjonen til å få et sunnere liv.

Oppsigelser og permitteringer er realiteten i mange bedrifter nå. Er du blant de uheldige som har mistet jobben kan det imidlertid finnes en lysere side ved saken.

Les også: Kan jeg bare bli sagt opp?

Den amerikanske psykiatriprofessoren Kenneth Robbins har en egen spalte på helsenettstedet Health.

Her er hans tips til hvordan du kan bruke arbeidsledigheten til å skape en sunnere hverdag for deg selv.

Sett deg et treningsmål

I en hektisk jobbhverdag er det ofte vanskelig å få plass til den treningen du ønsker, og å legge opp en treningsplan du vet du kan holde.

Har du plutselig fått langt mer tid å rutte med, er det lurt å benytte anledningen til å opprette de treningvanene du helst vil ha.

Begynn på helsestudio, bli med i en treningsgruppe eller innfør joggerutiner. Det er viktig at dette er rutiner det er mulig å fortsette med også når du er tilbake i jobb.

Les også: Lettere syk uten jobb

Gå ned de kiloene du lenge har ønsket å bli kvitt

I løpet av en arbeidsdag er det fort gjort å dytte i seg unødvendige kalorier i lunsjmøter, kjappe, usunne måltider, sjokolade og snacks.

Bruker du den ekstra tiden du nå har til rådighet til å begynne med et sunnere kosthold er det også lettere å være bevisst på hva og hvordan du spiser når du er i arbeid igjen.

Bruk mindre penger på mat

Arbeidsledighet er sjelden positivt for privatøkonomien. Men, med mer tid til rådighet er det lettere å holde oversikt over matbutikkenes tilbud, og handle der det er gunstigst.

Du kan lage flere av måltidene selv, framfor å handle ferdigmat eller å spise ute. I tillegg til å spare penger vil du også spise sunnere, noe som jo passer bra om du er opptatt av å holde linjene.

Når du lager mat er det smart å lage mer enn du/dere trenger den aktuelle dagen. Da kan du fryse ned ferdige måltider til dager du har dårlig tid.

Les også: Er økonomien din sunn?
Les også: Sjekk DinSides budsjettverktøy
Les også: Hva skjer om du utsetter regningen?

Investér i dem du er glad

Bruk tid på venner og familiemedlemmer du ellers ikke har anledning til å være så mye sammen med. Å være sosial er faktisk bra for helsa.

Er du gift og har barn bør du også huske på at din arbeidsledighet også kan påvirke dem. Sørg for at din eventuelle engstelse i forbindelse med situasjonen ikke overføres på barna.

Videre bør du ta hovedansvaret for arbeid og plikter i hjemmet dersom partneren din er i jobb. Da får dere mer tid sammen, og kan være der for hverandre i en tid som kan være tøff. Arbeidsledighet kan være en påkjenning for et kjærlighetsforhold. Vær bevisste på dette slik at situasjonen ikke blir vanskeligere enn nødvendig.

Ikke begrens deg selv i jobbsøkingen

Må du nødvendigvis finne samme type jobb som før? Tenk på alt du kunne trives med som er annerledes enn det du er vant til å gjøre.

Lag en liste over ting du ikke likte med din gamle jobb, og søk på jobber som ikke har disse negative aspektene. Du kan komme til å oppdage nye sider og kvaliteter ved deg selv.

Les også: Slik får du drømmejobben

Bli ikke skuffet om du ikke finner en jobb du synes er midt i blinken med det samme. Dårlig økonomi over lengre tid kan bli vanskeligere å bytte ut enn en jobb.