ORDNET SEG TIL SLUTT: Line Løvås fikk sjokk da hun så regningen på omlag 10.000 kroner fra spillet Crime City i App Store. Heldigvis ordnet banken opp.  Foto: Privat
ORDNET SEG TIL SLUTT: Line Løvås fikk sjokk da hun så regningen på omlag 10.000 kroner fra spillet Crime City i App Store. Heldigvis ordnet banken opp. Foto: PrivatVis mer

Mistet 10.000 kroner med iPhone

Krimspill ble dyrt for 7-åringens mor. Selv om spillet er gratis.

I løpet av noen timer klarte den syv år gamle sønnen til Line Løvås å svi av nesten 10.000 kroner.

Verktøyet var en iPhone, med spillet Crime City installert.

Løvås fikk tekstmelding fra banken samme dag om at de mistenkte kortmisbruk, da pengene føk ut av kontoen hennes i rekordfart. Kontoen ble sperret, og da hun sjekket eposten dagen etter forstod hun at iPhone-appen hadde skylda.

- Jeg hadde fått masse eposter fra App Store, forteller Løvås til DinSide.

- Det hadde blitt brukt 700 kroner her og 750 kroner der. "Hva har skjedd?" tenkte jeg.

Svindyrt gratisspill

Det som hadde skjedd, var såkalte "in-app purchases". Spillet Crime City er gratis å laste ned, men for at utviklerne skal tjene penger selger de virtuelle varer inne i spillet. Pengene du bruker på varene er ekte, noe 7-åringen til Løvås forståelig nok ikke fikk med seg.

Den mest populære varen i spillet er en "bag med gull" for fem dollar. Men det selges også "et hvelv med kontanter" for hele 100 dollar.

Nå gjør Apple det vanskeligere å kjøpe virtuelle varer i spill

KRIMINELT: Spillet Crime City ber brukerne sine robbe andre for penger, men får kanskje størst innvirkning på lommebøker selv. Vis mer


Dermed kan noen få tastetrykk koste deg tusenvis av kroner; eller hele 10.000 kroner som i Løvås sitt tilfelle.

Og gratisspillet er plutselig ikke så gratis lenger.

Fikk pengene tilbake

Da Fokus Bank oppdaget det brennheite Mastercard-et, ble det først sperret.

Videre ble det opprettet en misbrukssak. Løvås fikk dermed et brev hun måtte fylle ut med detaljer om bruken, som hun sendte tilbake til banken.

En ukes tid etter, mottok hun gladmeldingen: Løvås får alle de rundt 10.000 kronene tilbake.

- Det hadde nok stilt seg annerledes om hun hadde gjort disse kjøpene selv, eller om sønnen var 17 år i stedet for 7, forteller kommunikasjonsrådgiver Stian Arnesen i Fokus

Tro, tid og kreditt

Fokus Bank stoler altså på at Løvås sin sønn aldri forstod hva som foregikk. Og at moren ikke hadde noe med dette å gjøre. Dermed mener banken det ikke blir riktig å trekke beløpet fra hennes kredittkort, selv om det ikke dreier seg om misbruk i klassisk forstand.

Den andre faktoren som ga denne historien et lykkelig utfall, er tidsaspektet. Moren kom tidlig i kontakt med banken, da beløpet kun var reservert, men ikke belastet.

En tredje faktor, uten at Arnesen kan garantere at faktoren var avgjørende i dette tilfelle, var kredittkorttet. At Løvås hadde et kredittkort knyttet til sin iTunes/App Store-konto i stedet for et vanlig bankkort kan ha gitt henne bedre beskyttelse.

ADVARER: Fagdirektør Petter Ravne Bugten i Forbrukerombudet er godt kjent med problemstillingen, og ber foreldre være forsitkige. Foto: Forbrukerombudet Vis mer


- Å bruke kredittkort har ofte et dårlig rykte, men i mange tilfeller kan det være smart, forteller Arnesen i Fokus Bank.

Norge snakker med Apple

Forbrukerombudet er allerede godt kjent med problemet. Blant annet har forbrukerombud Gry Nergård advart foreldre mot dyre smurfebær i spillet Smurfs’ Village.

Også spillet Tap Tap Revenge kan bli en dyr affære

- Det danske Forbrukerombudet har nå startet en dialog med Apple om problemstillingen, som vi vil ta del i, forteller fagdirektør Petter Ravne Bugten i Forbrukerombudet til DinSide.

Frem til en eventuell løsning, gjelder de samme tipsene som Fokus Bank gir: Bruk kredittkort og si fra tidlig.

- Og hold iTunes-passordet ditt hemmelig, følg med på barnas bruk og gjør de nødvendige innstillingene, råder Bugten.

Fagdirektøren mener Apple til syvende og sist må ta ansvaret, og han oppfordrer derfor foreldre til å også rette klagen dit. Men bruker man kredittkort er man beskyttet av Finansavtaleloven, som er mye lettere å få gjennomslag for enn en klage til Apple.

ENKELT: Du kan raskt slå av "in-app purchases" på iPhone og iPad. Vis mer


Hva slags beskyttelse man kan vente seg om man bruker et vanlig bankkort, kan hverken Forbrukerombudet eller Fokus Bank gi et klart svar på. Men man bør ta det opp med banken og Apple i disse tilfellene også.

Slik stanser du dem

For å gjøre "de nødvendige innstillingene" som Forbrukerombudet omtaler, er det lik fremgangsmåte på iPad og iPhone.

Gå til "Innstillinger", "Generelt" og "Restriksjoner". Her kan du for eksempel slå av "Kjøp i program" for å bli kvitt hele problemet. Det vil si at det ikke lenger er mulig å gjøre kjøp inne i apper.

Mer om fremgangsmåten, med bilder, kan du se her

Også Android har fått "in-app purchases" nå, og dermed får også nettbrett- og mobileiere med denne plattformen samme problem. Google har fått kraftig kritikk for å ikke ha god nok beskyttelse mot uønskede kjøp. Inntil nå har man ikke engang trengt å skrive inn passordet for å gjøre kjøp inne i apper på Android, men dette rulles ut til nye telefoner nå.

Mer om det her: Android-brukere får bedre barne-beskyttelse

Inntil Google ordner opp, kan blant annet appen Wallet Guard hjelpe deg. Det finnes også eksempler på forbrukere som har kontaktet spill-utviklere direkte, og fått pengene refundert.

- Det hadde aldri falt meg inn at det kunne rulle ut tusenlapper ved å trykke på en knapp i et spill, sukker Løvås, som nå har lært på den harde måten.

- Det er jo helt sinnsykt.