Foto: Colourbox.com
Foto: Colourbox.comVis mer

Mister du ofte ting?

Mangel på konsentrasjon kan være et varsko.

Trenger du en unnskyldning for å trykke på snooze-knappen en gang til i morgen tidlig? Den finner du kanskje her!

Søvn er livsviktig for oss, akkurat på samme måte som mat og mosjon. Vi er avhengig av søvn for at kroppen og hjernen skal fungere godt.

Søvnmangel kan føre til en rekke helseproblemer, blant annet høyt blodtrykk, overvekt, depresjoner, svekket immunforsvar, irritasjon, konsentrasjonsproblemer og dårligere reaksjonsevne.

Ti tips for bedre søvn

Hvordan er det med dine soverutiner? Får du nok søvn?

Sjekk hvilke av punktene under du kjenner deg igjen i. Er det mange, kan det være tegn på at du trenger mer søvn, ifølge Men’s Health.

Her er ti syke søvnlidelser

Ikke sulten til lunsj

Får du for lite søvn, kan du enten gå rundt og kjenne deg konstant sulten eller du føler deg overhodet ikke sulten. Søvnmangel tukler med den biologiske klokka, som vil resultere i unormale følelser.

Det er grunnen til at mange personer som lider av søvnmangel går opp eller ned i vekt.

Raser rundt på web-en

Siden du åpent denne web-siden har du allerede vært innom tre andre nettsteder og sjekket e-mailen din to ganger – på bare fem minutter.

Nei, du har (mest sannsynlig) ikke ADHD, men søvnmangel kan gi deg problemer med å holde fokuset og konsentrasjonen oppe.

Søvnmangel kan være livsfarlig

Hvor er bilnøklene?

Hjernen trenger søvn for å kunne rense og nullstille seg. En ny undersøkelse fra Tufts University i Boston viser at det er viktig for oss å sove fordi søvn bryter ned et giftstoff som samler seg i hjernen mens vi er våkne, skriver Forskning.no

Får du for lite søvn vil kortidshukommelsen svekkes. Og nettopp av den grunn er det lite hensiktsmessig å jobbe rundt klokka, for det vil neppe gi bedre resultater enn hvis du sørger for litt søvn, ifølge Dr. Neil Kline ved American Sleep Association.

Få fart på hukommelsen

Klarer ikke snakke

Du er kanskje stjernen på dansegulvet på lørdag kveld, og stråler fra øre til øre over at det endelig er helg.

Men lider du av søvnmangel vil du oppleve å ha problemer med å konversere med andre. Du klarer ikke å komme på noe morsomt å si, og du virker heller ikke logisk når du prater.

Søvnmangel svekker moralen

Søvnig bak rattet

Du har kanskje opplevd at øyelokkene sklir igjen når du sitter ved PC-en eller når du ser på TV, for ikke å snakke om når du sitter i timelange møter? Dette er jo uheldig, men i alle fall ikke helsefarlig.

Opplever du at du virkelig må slåss med å holde øyelokkene åpne når du kjører bil, er situasjonen imidlertid langt verre. For da er det ikke fordi du kjeder deg, du trenger mer søvn!

For å våkne, kan det hjelpe å drikke noe koffeinholdig, høre på høy musikk eller rulle ned vinduet, men det virker bare på kort sikt, og hjelper ikke hvis du skal kjøre lange distanser.

Syk uten å være syk

Immunforsvaret ditt er avhengig av søvn for å bli styrket og reparert.

I tillegg til et sunt kosthold, vil rundt syv timer søvn per natt gjøre deg bedre rustet til å takle mange bassilusker gjennom året.

Unge menn er mest søvnige