Misforsto - fikk regning på 429.000

Er det mulig å få mobilregning på nesten en halv million kroner?

At det lønner seg å sjekke pris og vilkår godt før du tegner mobilabonnement fikk en italiensk mann i 30-årene nylig erfare, melder Deutsche Press Agency. Den unge italieneren fikk en mobilregning på hele 429.000 kroner.

Unngå prissjokk! Finn billigste abonnement med DinSides mobilkalkulator.

Fri nettbruk?

Det hele beror selvfølgelig på en misforståelse. Mannen trodde han hadde fri nettbruk gjennom Vodafone-abonnementet "Connect 600". Det hadde han ikke. Han kunne laste ned 600 MB gratis - i løpet av to måneder.

Unngå prissjokk. Finn billigste abonnement med vår mobilkalkulator. Foto: Anna Bryukhanova/istockphoto.com Vis mer


I stedet for lastet han ned tre filmer på 600 MB hver i løpet av en natt, cirka 1.8 GB til sammen. Nedlastingen pågikk en hel natt, i den tro at datatrafikk var inkludert.

Det var den ikke. All datatrafikk utover disse 600 MB hver annen måned, ble belastet med to dollarcent per kB, det vil si rundt 133 norske kroner per MB - rundt regnet 80.000 kroner per film.

Regningen på 429.000 kroner tyder på at mannen også har vært blant dem som flittig bruker mobilen til å gå på nett.

Operatørene må ta ansvar!

Den fortvilte mannen tok kontakt med de italienske forbrukermyndighetene. Deres foreløpige reaksjon er å anbefale alle kunder å lese vilkårene godt.

- Hvis man leser feil, vil en som regel være bundet av de vilkårene man har inngått, sier underdirektør i Forbrukerrådet, Ole Asbjørn Lie, til DinSide.no, men legger til: - Det er klart at teleoperatøren har et ansvar for at vilkårene er forståelige.

Han sier at hvert enkelt tilfelle må vurderes - men dersom det ikke fremkommer tydelig fra vilkårene, kan det være aktuelt å ta inn Forbrukerombudet og se på markedsføring. For eksempel dersom "gratis nedlasting" står med store bokstaver, og "inntil 300 mb i måneden" står gjemt med små bokstaver på side 17 i kontrakten.

- Et problem er at det er vanskelig å vite hvor mye man laster ned, sier Lie til DinSide.

Vil ha beløpssperring

Forbrukerrådet jobber aktivt for å begrense mulighetene forbrukerne har til å påføre seg store utgifter via mobiltelefon. - Beløpssperring bør være vanlig. En standard. Tenk på hvordan det er med bankkort, med sikkerhetssperrene, sier Lie.

- Vi mener at teleoperatørene bør ha et ansvar for å kontrollere dette og hindre tap - men rent juridisk er dette ikke holdbart per i dag.

Forbrukerrådet holder på å kartlegge hvem som tilbyr beløpssperring - eller varsling av

Forbrukerombudet, Barne- og likestillingsdepartementet og teleoperatørene jobber aktivt med dette for abonnementer som tilhører barn og ungdom.

Unngå prissjokk! Finn billigste abonnement med DinSides mobilkalkulator.

Kilde: Carat Interactive