Foto: Per Ervland
Foto: Per ErvlandVis mer

Misfornøyd med spareproduktet?

Nye standardiserte klagebrev gjør det enklere å få pengene tilbake.

Så mange som 150.000 nordmenn kan ha tapt til sammen 14 milliarder kroner på dårlige investeringer, såkalte strukturerte spareprodukter. Nå har Forbrukerrådet utformet tre nye klagebrev for de som vil prøve å få pengene sine tilbake.

De tre nye brevene er til bruk for kunder som har kjøpt et spareprodukt av en selger som har formidlet lån i en bank selgeren samarbeider med. De må klage til selgeren – og så til banken etter kredittkjøpslovens paragraf 8.

Her finner du klagebrevene du kan bruke.

Når banken er selger

Bankklagenemnda avgjorde tidligere i år at DnB NORs salg av to lånefinansierte strukturerte spareprodukter har vært i strid med god forretningsskikk. Saken var en svært viktig prinsippsak for denne typen spareprodukter.

For å hjelpe forbrukerne på veien, har Forbrukerrådet laget utkast til brev for den som ønsker å klage på spareproduktene. De kundene som kjøpte spareproduktet av banken sin, må først klage til banken – og deretter til Bankklagenemnda, opplyser Forbrukerrådet.

Kan du kreve penger tilbake?

Rådet til kunder som vil klage på produktene, er: Klag nå, så slipper du foreldelse. Forbrukerrådet anbefaler dessuten alle som klager, å gjøre det skriftlig.

Vi har tidligere gitt deg en sjekkliste som kan gi deg en pekepinn på om du kan klage å få pengene dine tilbake. Det pågår også flere gruppesøksmål mot bankene som har solgt produktene. En lovendring i den nye tvisteloven gjør at flere med identisk sak nå kan slå seg sammen mot en felles motpart. Dermed kan kunder som føler seg lurt, gå sammen og anlegge sak for å få pengene tilbake.

Forbrukerrådet har også tatt en nærmere titt på to spareprodukter som tilbys på markedet: Her bør du IKKE spare

Vil fremdeles kalle seg rådgivere