Millionærenes bank

Ønsker du deg investeringsrådgivning, skatteplanlegging og individuelt tilpassede finansieringsløsninger, bør du kanskje satse på Private Banking. Hvis du har millionene som skal til, altså...

Er du i målgruppen? Illustrasjonsfoto: Per Ervland. Vis mer

Millionærenes bank

  1. Så mye penger har vi


Millionærklubben

Er du rik, har du sikkert vært dyktig til å forvalte pengene dine - eller dyktig til å få andre til å forvalte kapitalen din.

Og hvorfor være en helt ordinær og kjedelig bankkunde, når du kan kose deg sammen med de andre rikingene, og kanskje til og med føle deg litt mer spesiell enn naboen?

Har du mye penger i bank, eller på bok, kan du prøve Private Banking.

- Det mest spesielle med å være Private Banking-kunde er at du får et mer skreddersydd produkt enn vanlige bankkunder. Dette kan både gjelde forhold rundt finansieringsløsninger, arv- og skatteplanlegging og investeringsrådgivning. Imidlertid ligger hovedtyngdepunktet på investeringsrådgivningen, sier leder for DnBNOR's Private Banking i Luxembourg, Håkon Hansen.

DnBNOR har både en Private Banking-gruppe i Norge, og en i Luxembourg.

Hva er kriteriene for å bli Private Banking-kunde?

- Jeg er forsiktig med absolutter, men her i Luxembourg er det mulig å bli kunde hvis man har rundt en million norske kroner til investeringsformål. Gjelder det Private Banking-kunder i Norge, ligger listen noe høyere, rundt fem millioner kroner. Men de fleste kundene har vanligvis en investeringskapital på 10-15 millioner kroner, sier Håkon Hansen.

Se også: Nettoformuene til den norske befolkningen har økt!

A og B-gruppen

Også Nordea har en Private Banking-avdeling, både i Skandinavia og i Luxembourg.

Private banking

Er du en potensiell kunde for private banking-konseptet? (Avsluttet)
Ja(51%) 337
Nei(43%) 283
Usikker(6%) 42
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


- Nordea Private Banking handler i første rekke om helhetlig finansrådgivning, herunder skatte- og arverett. Kundene våre blir presentert for en individuelt utarbeidet finansplan før vi foreslår enkeltprodukter, sier leder for investeringsrådgivning i Private Banking i Nordea, Rune Sagbraaten, og legger til:

- Vi har to servicekonsepter, ett for kunder med plasserbar formue over 1,25 millioner kroner og ett for kunder med mer enn åtte millioner kroner. Forskjellene mellom konseptene går på bredden i produkttilbudene, antall kunder per investeringsrådgiver, rapporteringshyppighet og tilbud om sosiale og faglige arrangementer, sier han.

De sosiale arrangementene er altså i hovedsak for de formuende kundene, og tilbudene varierer, men kan eksempelvis være julebord, lutefiskarrangement og billetter til fotballkamper.

Årsavgift

Ikke at penger nok er det aller største problemet for denne målgruppen - og jo spesielt ikke dersom man blir tilbudt lukrative investeringstips. Men rådgivningen har likevel sin pris.

- Vi tar en årlig avgift på 300 euro (rundt 2.500 kroner, red.anm.), og i tillegg kommer altså direkte kostnader, eksempelvis i forbindelse med kjøp av aksjer og fond, sier Hansen i DnBNOR.

I Nordea er kostnadsstrukturen noe annerledes.

- Kundene betaler et årlig honorar. Dette honoraret, som kan utgjøre opp til 0,3 prosent av rådgitt kapital, inkluderer også årsavgiften for et internasjonalt kredittkort, sier Sagbraaten.

For eksempel må man da betale opptil 6.000 kroner i årlig avgift, dersom man får forvaltet en kapital på to millioner kroner.

Skatteparadis?

De kontorene som ligger i Luxembourg, satser også på arve- og skatterådgivning til kundene sine.

- Vi driver også mye med skatteplanlegging for de av våre kunder som bor utenfor Norge, men det er verdt å merke seg at dette altså ikke har noe å gjøre med skatteunndragelse - som jo selvfølgelig ikke er lov. Men det kan være mange arve- og skattemessige forhold som kan være annerledes for de som er bosatt utenfor Norge, og her har vi altså mulighet til å komme med innspill, avslutter Hansen.

Todeling

Ut over DnBNOR og Nordea har også Fokus Bank et Private Banking-konsept i Norge, som skal hjelpe formuende kunder med å plassere pengene sine, samtidig som de kan få både skattemessig, juridisk og finansiell rådgivning.

- Vi har en todeling i vårt konsept, nemlig Fokus Privat Bank og Fokus Merchant Bank, sier Ivar Heggem, direktør i Fokus Merchant Bank.

Oppdelingen er, som hos de andre bankene, relatert til størrelsen på kundenes nettoformuer. Fokus Privat Bank er for de med nettoforvaltningsformuer på 0,5 til 25 millioner kroner, mens Merchant Bank er for de som har formuer over dette beløpet. Førstnevnte har vel 10.000 kunder i Norge, mens sistenevnte har litt over 1.000 kunder.

Millionærenes bank

  1. Så mye penger har vi


- Årsavgiften for bankkonseptene er henholdsvis 2.700 for Merchant Bank og 1.500 kroner for Privat Bank, avslutter Heggem.

Ut over dette beløpet, vil det, som for de andre bankenes vedkommende, være transaksjonskostnader relatert til kjøp av aksjer, fond og andre verdipapirer.

Hva er din mening om Private Banking? Er det greit og fornuftig at de med mest penger får mer oppfølging enn vanlige bankkunder, eller burde det vært motsatt? De med lite penger trenger kanskje mer hjelp til å få dem til å yngle? Si din mening i diskusjonsgruppen nedenfor!