Middelshavdiett bedrer psyken

Med en middelhavsdiett reduserer du risikoen for Alzheimers sykdom med inntil 40 prosent.

En av de største studiene gjort på virkningen av mat og drikke på mental helse har funnet ut at middelhavsdietten reduserer risikoen for Alzheimers sykdom men inntil 40 prosent, skriver the Independent.

- Vi konkluderer studien med at et høyt inntak av mat basert på middelhavsdietten, reduserer risikoen for Alzheimers sykdom, sier Nikolas Scarmeas ved Columbia University Medical Centre, som var med på studien.

Man har lenge visst at middelhavsdietten er sunn og beskytter mot hjertesykdom og høyt blodtrykk, men dette er første gang det er vist at den kan forhindre Alzheimers.

Dietten er vanlig i land som Spania, Italia og Frankrike, og består av sjømat, grønnsaker, frukt, magert kjøtt, olivenolje, bær og rødvin. Den brukes også som slankemetode.

I den amerikanske studien fulgte forskerne 2258 sunne, eldre amerikanere. Etter fire år ble 262 av dem diagnostisert med Alzheimers, altså mer enn én av ti.

Kostholdet til testpersonene ble registrert under hele studien og viser at de som sverget til en middelhavsdiett med mye frukt og grønnsaker, noe fisk og alkohol og lite melkeprodukter og kjøtt, hadde minst risiko for å utvikle Alzheimers.

De som delvis fulgte dietten reduserte risikoen med inntil 15-20 prosent, sammenliknet med de som spiser en typisk amerikansk diett, rik på hamburgere og iskrem.

Resultatene tar andre faktorer som alder, kjønn, vekt, røykevaner og utdannelse med i betraktningen.

Studien er publisert i tidsskriftet Annals of Neurology.

Viktige risikofaktorer
Det britiske Alzheimer's Disease Society sier at funnene igjen viser at kosthold og livsstil er viktige risikofaktorer for sykdommen.

Årsaken kan være at frukt og grønnsaker bidrar til å redusere blodtrykket og at antioksidantene i disse matvarene, blant annet vitamin C og E, kan hindre hjertesykdom, og redusere risikoen for demens og utviklingen av frie radikaler som ødelegger hjerneceller.

Eldre anbefales å spise sunt med mye frisk frukt og grønnsaker, sjekke blodtrykket og kolesterolnivået jevnlig, drive regelmessig trening, og holde et øye med vekten. Alt dette kan bidra til å redusere risikoen for demens senere i livet.

 

Mozon.no, 19.04.2006