Mett med proteiner

Jo flere proteiner du spiser, jo mer vil kroppen produsere av sitt eget naturlige slanke-hormon.

Er du lei av Atkins, Cambridge-kur, Zone-diett, lavkarbo-diett eller hva det måtte være? Nå er forskere ute med nok en vei til et lettere liv: Spis flere proteiner!

Når hormonet PYY utløses i tarmene, så reduseres sultfølelsen. Mat med mye proteiner setter raskere i gang produksjonen av dette hormonet, enn annen mat, ifølge forskere ved University College London.

- Vi har nå funnet ut at ved å øke mengden med proteiner i kostholdet, så øker kroppens nivåer med PYY, som reduserer sultfølelsen og bidrar til vekttap, sier Rachel L. Batterham i en pressemelding, ifølge WebMD.

For mange høres dette kanskje ut som den berømte Atkins-dietten, men Batterham forsikrer om at det ikke er det. Batterham og hennes kolleger mener Atkins-dietten innebærer mer mettet fett, i tillegg til mye proteiner.

Nyere studier viser også at PYY kan bidra i kampen mot fedme og overvekt. En overvektig person må spise dobbelt så mange kalorier for å utløse PYY, enn personer med normalvekt.

Nøkkelen til kampen mot fedme?
Så er PYY virkelig det som skal til for å overvinne kampen mot fedme?

De britiske forskerne så først på hva slags mat som gir metthetsfølelse ved å se på ni overvektige menn, og ti normalvektige. Etter korte fasteperioder spiste de forskjellige måltider. Et måltid var proteinrikt, et besto av mye fett og et annet måltid var rikt på karbohydrater. Alle måltidene hadde samme mengde med kalorier.

Proteinrik snacks hjelper slankere

Alle mennene var enige om at det proteinrike måltidet ga best metthetsfølelse. I tillegg overrasket det forskerne at de normalvektige mennene foretrakk måltidet som besto av mye fett, enn det som var rikt på karbohydrater. Dette gjorde ikke de overvektige.

Resultatene viser også at måltidet som hadde en høy proteinandel utløste mest PYY hos mennene.

Så hvorfor utløser proteiner PYY?

- Uklart!
Ifølge forskerne er det uklart hvorfor proteiner utløser PYY og gir en god metthetsfølelse. Men de mener at våre forfedre står for noe av det.

Våre forfedre hadde et litt annet kosthold enn Ola og Kari Nordmann har i dag. De fikk mellom 19-35 prosent av energien sin fra proteiner og mellom 22-40 prosent fra karbohydrater. I dag får vi omkring 49 prosent av energien fra karbohydrater og bare 16 prosent fra proteiner.

- En måte å redusere vekten på er derfor å øke inntaket at det som gir metthetsfølelse og som fremmer vekttap, gjennom proteiner i kostholdet. Et slikt kosthold likner mer på det som våre forfedre spiste, sier Batterham.

Studien er publisert i september-utgaven til tidsskriftet Cell Metabolism.

Kanskje det nå går mot at vi spiser mer proteiner? Flere velge kylling til middag!

 

Mozon.no. 11.09.2006