<strong>BREDBÅND:</strong> Altibox slår konkurrentene på målstreken, skrev DinSide nylig i artikkelen <a href="/878548/film-og-tv-naar-og-hvor-du-vil">film og tv når og hvor du vil</a>.  Foto: Altibox/DinSide
BREDBÅND: Altibox slår konkurrentene på målstreken, skrev DinSide nylig i artikkelen film og tv når og hvor du vil. Foto: Altibox/DinSideVis mer

Mest fornøyd med Altibox

Vi er generelt lite fornøyde med bredbåndsbransjen og Digital TV, men Altibox skiller seg ut i positiv forstand.

Altibox er vinneren på kundetilfredshet innen både bredbåndbransjen og som distributør av Digital TV, og scorer mye høyere enn konkurrentene Canal Digital, NextGen Tel, Telenor og andre.

Mens Altiboks får en kundetilfredshet-score på 72 poeng på bredbånd og 69,8 poeng på Digital-TV, får nest-bestemann i bredbåndsbransjen kun 65 poeng, og 63,3 poeng i Digital-TV-bransjen.

Dette er ingenting å rope hurra for, hverken for den ene eller den andre bransjen. Ifølge EPSI er 75-100 poeng høyt, og 60-75 poeng gjennomsnittlig. Under 60 anses som lavt eller veldig lavt.

Kundetilfredshet bredbåndskunder
Leverandør PrivatEPSI 2011
Altibox72
Canal Digital64
NextGenTel61
Telenor64
Ventelo65
Andre*65
Bransjesnitt64
* Inneholder tall for bl.a. Get, Ice og Signal 
Kilde: EPSI Norge
Kundetilfredshet Digital-TV-kunder
Digital-TVEPSI 2011
Altibox70
Canal Digital63
Get62
Riks TV63
Andre*57
Bransjesnitt63
*andre inkluderer resultater for bl.a Viasat, NextGenTel og Homebase 
Kilde: EPSI Norge



Nordmenn minst tilfredse

EPSI Norge er en uavhengig organisasjon som er en del av det internasjonale samarbeidet innom EPSI Rating. EPSI Rating gjennomfører omfattende målinger og analyser av kunde- og medarbeidertilfredshet i Europa, og ønsker gjennom dette å bidra til kvalitetsutvikling i næringslivet og offentlig sektor.

Ifølge EPSI-studien er Skandiabanken banken med de mest fornøyde kundene

I forhold til de internasjonale målingene, ser vi også at nordmenn er generelt minst fornøyde sammenliknet med våre naboland. Mens bredbåndsbransjen i Norge har en score på 64 poeng i snitt, er tilsvarende score i Danmark på 66 poeng, og i Sverige og Finland er scoren på 68 poeng. Tilsvarende tall for Digital-TV-bransjen viser at tilfredsheten ligger på 63 poeng i Norge, 65 poeng i Finland og 66 poeng i Sverige.

Alle er "gjennomsnittlige"

Det er altså Altibox som er vinneren innen både bredbånd og Digital-TV - i den grad at såpass midt-på-treet-resultater kan betraktes som en seier. Det er altså ingen av leverandørene på bredbånd eller Digital-TV som kan briske seg med den høyeste klassen av kundetilfredshet; alle befinner seg innenfor poengklassen som beskrives som "gjennomsnittlig".

Det var også Altibox som kom best ut i denne undersøkelsen i fjor.

Analysen viser videre at det er personer med fibertilkobling er de mest tilfredse (70,9 poeng), mens xDSL kunder i snitt er de minst tilfredse (62,5 poeng).

– Produktkvaliteten til Altibox skiller seg vesentlig fra konkurrentene, og det sammen med at merkevaren til Altibox står sterkt så er resultatet at kundetilfredsheten relativt sett er meget god, sier daglig leder Fredrik Høst i EPSI Norge i en pressemelding.

– Vi er strålende fornøyde over å ha de desidert mest fornøyde kundene for andre året på rad. Vi jobber hardt for å forenkle og forbedre kundens teknologihverdag, og dette er en bekreftelse på at vi lykkes. Norsk Kundebarometer konkluderte jo også med at Altibox var best, og i så måte er vi ikke overrasket over resultatet, sier produkt- og markedsdirektør Per André Rykhus i Altibox til DinSide.

– Produktene våre har ved gjentatte anledninger blitt kåret til ’best i test’, og våre løsninger er basert på den uten sidestykke mest fremtidsrettede teknologien. Ikke minst har vi et svært kundeorientert apparat ut mot kundene gjennom vår partnermodell. Når det er sagt innser vi at vi for å lykkes med våre ambisjoner innenfor dette området i fremtiden nytter det ikke å sette standarden ut fra hva konkurrentene våre gjør. For å strekke oss ytterligere velger vi heller å skule til virksomheter som Flytoget, Toyota og andre som over tid har etablert seg som solide leverandører av gode kundeopplevelser, sier Rykhus videre.

Lite fornøyde med filmleietilbudet

EPSI innhenter svar på over 40 spørsmål, og kan dermed måle og analysere et stort antall aspekter av kundens relasjoner til leverandøren.

- En interessant observasjon fra analysen vi har gjort er at den opplevde kvaliteten på filmleietilbudet i snitt ligger lavt, sier Høst.

Høst kan imidlertid ikke si noe mer om hva det er vi åpenbart er såpass misfornøyde med, når det kommer til filmleietilbudet.

- Det spør vi heller ikke om, vi spør kun etter "hvordan du opplever kvaliteten", og så kan man svare da på en skala fra 1 til 100, vi spør ikke "hvorfor du gir så dålig karakter", sier Høst til DinSide.

Han vil heller ikke si noe om hvorvidt det er store forskjeller mellom de ulike leverandørene, og hvorvidt noen scorer veldig mye bedre eller dårligere enn andre.

- Vi ser at det er forskjeller, og når det gjelder filmleie er det kanskje ikke så bra som man håpet på. Når det gjelder filmleie får man kanskje inntrykk av at man kan få hele videosjappa inn på TV-skjermen, men sånn er det ikke, det er fremdeles en vei å gå, sier Høst til DinSide.

Noe av de viktigste punktene for at kundene skal være tilfredse, er at det ikke er nedetid, at TV-signalene kommer inn, og at man får god og snarlig hjelp hos kundeservice ved problemer.

Hvor godt fornøyd er du med filmleietilbudet og andre aspekter ved Digital-TV og bredbånd? Si din mening i debatten!