Mer lettbrus, mindre melk

Vi drikker mindre melk, mer lettbrus og like mye øl som før. Her er siste nytt om våre drikkevaner.

Melk
Tall fra Melk.no og MMI Barne- og Ungdomsundersøkelsen 2005 viser at 61 prosent av barn og unge i Norge drikker melk daglig.

Capita i befolkningen er 103 liter per hode per år.

- Vi har hatt en nedgang over tid som nå flater noe ut og som vi ønsker skal stoppe opp og helst snu, sier Ida Berg Hauge, daglig leder ved Melk.no - Opplysningskontoret for Meieriprodukter, til Mozon.

Det finnes flere varianter av melk enn tidligere, og flere velger nå smakstilsatte og syrnede melkeprodukter enn før.

Hauge ønsker at vi skal drikke mer melk og bruker begrepet "tre om dagen". Det betyr at vi skal ha i oss tre porsjoner med melkeprodukter hver dag. Om det er tre glass melk, to glass melk og en yoghurt eller lignende, er ikke viktig. Det som teller er at vi får i oss nok melk.

Er du ikke glad i melk, finnes det alternativer. Blant annet er mange unge glade i sjokolademelk.

- Det er bedre med sjokolademelk enn for eksempel brus. Sjokolademelk har like mange næringsstoffer som vanlig melk. Du får i deg mer enn 10 viktige næringsstoffer for hver slurk du drikker, sier Hauge.

Brus
Nordmenn er glade i brus, og vi er blant landene som har høyest forbruk per capita. I 2004 drakk vi 115 liter brus per person per år. I 2005 hadde tallet sunket til 113 liter. Likevel er salget økende.

- Salget er høyere enn noen sinne, sier Stein Rømmerud, direktør for kommunikasjon og sammfunnskontakt i Coca Cola.

Han sier at det er flere grunner til at vi fortsetter å drikke mye brus.

- Forbrukerne har flere muligheter. Den sukkerfrie brusen ligner den sukkerholdige brusen mer i smak, så flere velger den, sier han.

Selv om flere velger sukkerfri brus, går ikke det ut over salget av sukkerholdig brus.

Rømmerud har ikke tall på hvem som drikker mest brus.

- Det er rimelig å tro at det er unge voksne mellom 15 og 25 år, sier han.

Øl
Det er umulig å få nøyaktige tall for hvor mye øl nordmenn drikker. Grunnen til det ligger i nabolandene våre.

- Det er mye import og smugling over grensene, tilsvarende et par middels store norske bryggerier, som Mack og Aass, sier Halfdan K. Olafssøn, direktør i Bryggeriforeningen.

Bryggeriforeningens årsstatistikk for 2004 tar for seg forbruk og distribusjon av øl, brus og vann i Norge. Den viser at forbruket av alkoholholdig øl var på 54 liter per person i året. Det er en økning på fire liter siden 2003.

Vi er mest glade i pils. I 2004 var 91,6 prosent av det totale ølforbruket pils. Lettølforbruket var på 2,4 prosent, det samme var alkoholfritt øl.

Årsomsetningen på øl fra norske bryggerier holdt seg stabilt fra 2004 til 2005.

- Tallet har holdt seg stabilt de siste årene. Det går bare opp eller ned med lave prosenttall i året, sier Olafssøn.

Annen alkoholholdig drikke
Rapporten Utviklingen i norsk kosthold 2005 viser at forbruket av vin er mer enn doblet siden 1980-tallet. Samtidig er brennevinforbruket nesten halvert. Tall fra Sirus, rusmiddelstatistikk på nett, viser at vareliter per person i 2004 var 3,7 liter for brennevin og 15,77 liter for vin.

Fruktdrikker, inkludert rusbrus, var 2,38 liter per person samme år. Det er en nedgang på 2,49 siden 2003.

Annen drikke
Utviklingen i norsk kosthold 2005 viser at vi også er glade i varm drikke. I gjennomsnitt kjøper vi 15 gram kaffe per dag. Te er mindre populært. Vi kjøper 0,6 gram te per dag.

Mens voksne er glad i kaffe, viser rapporten fra Melk.no og MMI Barne- og Ungdomsundersøkelsen 2005 at barn liker saft. Hele 43 prosent drikker saft tre ganger i uken eller mer, og 22 prosent drikker det hver dag. Guttene mellom 8 og 15 år liker saft best. Mens 55 prosent sier de drikker saft tre ganger i uken eller mer, sier 33 prosent at de drikker saft hver dag.

Barn og unge er like glade i juice som i saft. Like mange som drikker saft minst tre ganger i uken, drikker juice.

 

Mozon, 7.3.2006