Vis mer

Mer energi på 1-2-3

Trøtt og slapp? Slik gir du deg selv et skikkelig energikick:

Har du noen gang lurt på hvorfor du er så glad etter en god latter eller en kjappis under dyna? Endorfinene har skylda.

- Endorfiner er et stoff som frigjøres naturlig i hjernen og som overfører signaler mellom hjernecellene. Effekten av endorfiner er at du føler deg glad og opprømt, samtidig som det demper smerte, forklarer fysioterapeut Sara Maria Allen ved smerteseksjonen på Rikshospitalet.

- Det er flere tilstander som kan utløse ekstra endorfiner, som for eksempel kortvarig og kraftig smerte, stress eller latter. Endorfinene utløses også ved fysiske belastninger som trening, eller ved sex. Positive forventninger spiller også en rolle og husk at den beste effekten får du av å holde på i over 20 minutter – det gjelder både trening og sex, sier Allen.

Hun forteller at endorfinene i prinsippet gir den samme effekten som rusmidler av typen morfin. Derfor er det på en måte også mulig å bli avhengig av endorfiner – for eksempel i form av trening. Men heldigvis finnes det også rusfrie alternativer - her er våre ti tips til et helt naturlig endorfin-kick:

Kan du synge deg glad? Jodling er på moten:

1) Spis chili
Denne metoden er ganske elementær. Smerte gjør deg våken og får kroppen til å gå i alarmberedskap. Endorfinene utløses for å slukke brannen i munnhulen, og du føler deg bedre.

2) Glade tanker
Positive tanker om noe du gleder deg til eller noen du er glad i, utløser en belønning i hjernen i form av endorfiner. Noen leger mener at positive tanker kan virke like bra som smertestillende tabletter.

3) Løp deg glad
Forskerne er uenige om det skyldes den fysiske belastningen eller den mentale tilfredsstillelsen over fysisk aktivitet. Men resultatet er likevel det samme: Trening utløser endorfiner som gjør deg glad. En langvarig økt som jogging, sykkeltur eller en tenniskamp gir aller best effekt.

4) Kom deg ut
Sitter du inne og sturer? Alle slags endringer i hverdagen er potensielle endorfin-bomber. Positive inntrykk som en kunstutstilling, en kinofilm, bra musikk eller fuglesang i skogen kan utløse endorfiner.

5) Stikk deg glad
Akupunktur fungerer ved at nålene provoserer triggerpunkter i kroppen og skaper en reaksjon. På kjøpet får du også en endorfin-reaksjon på behandlingen.

6) Sjokolade
Dette er kanskje den enkleste og mest behagelige snarveien til endorfinene. Sjokolade kan gi endorfin-reaksjoner som likner på narkotika, men ikke like kraftig.

Legen bekrefter: Sjokolade er sunt!

7) Se en skrekkfilm
Noen kaster seg ut fra høye fjell for å kjenne blodet bruse. Men for oss sofasittere kan en god skrekkfilm eller en tur i berg-og-dalbanen gjøre samme nytten. Når du blir redd, utløses masse endorfiner som blant annet forklarer hvorfor du føler deg fnisete etter å ha blitt skikkelig skremt.

8) Ligg i solen
Solskinn gjør deg lykkelig. Forklaringen kan ligge både i lyset som treffer øynene og reaksjoner i huden. Resultatet er uansett at solskinn utløser endorfiner uten at du trenger å løfte en finger.

9) Lykkelig med latter
Det spiller ingen rolle om du foretrekker en romantisk komedie eller om du ler deg fillete av videosnutter på YouTube. Latter øker endorfinproduksjonen og styrker samtidig immunforsvaret slik at du holder deg både glad og frisk.

10) Orgasme
Kan du gjette hva det salige smilet skyldes? Du kan jo gjerne løpe en mil eller tenke på sommerferien, men sex er uansett den kjappeste og morsomste metoden for å skaffe deg et skikkelig endorfin-rush.

Vil du lære noen nye triks? Slik gjør du det på tysk, dansk og fransk:

Først publisert: 20.05.2007
Sist redigert: 26.07.2007