Mer energi i mørket

Mørket og kulden er over oss, og det kan være lurt å lete etter energiberikende næringsstoffer i Matvaretabellen.

Den ny matvaretabellen som har blitt publisert i Matportalen.no og Sosial- og helsedirektoratet kan være kilde til å finne de matvarene du trenger i vinter. Klinisk ernæringsfysiolog Vibeke Landaas gir noen råd til hva du bør se etter:

D-vitamin
- Når mørket senker seg er det viktig at vi sørger for å få i oss nok av "sol-vitaminet" D-vitamin, sier Landaas.

Om sommeren får vi lett god D-vitaminstatus bare ved å være i solen. Når vinteren kommer synker kroppens lager hvis vi ikke sørger for å få nok vitamin D gjennom kosten.

- D-vitamin finnes i kun få matvarer. Fet fisk er den beste kilden. Margarin og ekstra lett melk er andre bidrag. Tran eller andre kosttilskudd som inneholder vitamin D er sikre alternativer de dagene du ikke spiser fet fisk, sier Landaas.

Ellers anbefaler hun generell sunn mat som gjelder som resten av året. Hun sier at dette er en enkel ting å ta tak i om du føler det litt vinterslapp.

Her er Landaas’ råd for å få mer energi om vinteren:

- Spis jevnlig hver 3-4. time i løpet av dagen.

- Bruk rikelig med antioksidantrike frukt og grønnsaker (minst 5 porsjoner per dag), lag smoothie med bær du frøs ned i høst (eller som du får kjøpt på super’n)

- Kjøp grovt brød på bakeriet (og putt i fryseren om du ikke har tid til å fly på bakeriet titt og ofte)

- Bruk gode oljer til matlaging, salater og liknende: Rapsolje, linfrøolje og valnøttolje er rike på enumettede fettsyrer og vegetabilsk omega-3

- Spis fet fisk to ganger i uken, og varier med kylling, magre fisk - og kjøttvarianter eller belgfrukter de resterende dagene

- Velg magre melkeprodukter (kesam, cottage cheese, lettost, ekstra lett melk/skummet mm)

- Ikke glem å bevege deg selv om det er vått og kaldt ute.

Her er flere tips for å få mer energi.

 

Mozon.no, 29.11.2006