Mer energi for slappfisker

Jasså, du gidder ikke å trene? Ingen grunn til panikk, det finnes noen snarveier. Les om de ti beste snarveiene til en sunnere kropp.

Regnestykket er ganske enkelt: Om du bruker like mye energi som du putter inn i kroppen, vil det ikke samle seg opp som fett rundt magen.

Men kanskje du sitter på ræva hele dagen og spiser hamburgere? Da er risikoen stor for at vekten stiger og formen synker i raskt tempo.

Heldigvis er det ikke alltid nødvendig å løpe landet på kryss og tvers for å brenne noen ekstra kalorier. Med disse enkle tipsene kan du forbrenne energi og øke muskelmassen uten å være i nærheten av et treningsstudio:

1) Re opp senga selv
Husarbeid er bra for deg. Og en liten jobb som å re opp senga kan koste kroppen 50 kalorier om du gjør en skikkelig jobb. Vasking, støvuging og rydding er verd omtrent 300 kalorier på en time.

2) Rot i senga
Når senga først er redd opp bør du kaste deg oppi sammen med en partner og finne på noe moro. Sex er glimrende trening og kan medføre et gladere sinn som en ekstra bonus. Så kan du jo re opp på nytt senere, og så er sirkelen i gang...

3) Jobb i hagen
Kom deg ut i hagen minst en gang i uken. En times innsats med å klippe plenen og rake løv kan ta knekken på hele 350 kalorier.

4) Løp etter bussen
Det er ingen skam å være forsinket. Om du løper en holdeplass etter bussen, er du 100 kalorier lettere etter fem minutter.

5) Tren i dusjen
Strammere rumpe og benmuskler kan bli dine med noen enkle øvelser. Bruk tiden i dusjen til å ta ti tåhevninger.

6) Situps før badevannet
Et varmt bad er gromme saker for en sliten kropp. Men det vil ta fem minutter å fylle badekaret med varmt vann. Denne tiden kan du bruke til å ta ti situps tre ganger på badegulvet.

7) Øvelser ved skrivebordet
Du kan ikke jobbe 100 prosent hele tiden. Ta en lite pause og gjør noen enkle øvelser av og til. Vi anbefaler å slenge bena på bordet og trekke magen inn mot ryggen i 20 sekunder. Gjenta ti ganger.

8) Vask bilen
Det er feigt å bruke vaskehall. Om du vasker bilen selv er du sikker på at jobben blir skikkelig gjort, du sparer noen kroner og forbrenner opptil 300 kalorier.

9) Hopp og sprett
Kjøp deg et hoppetau eller bruk startkablene til bilen. Sett på noe tøff musikk, skift til hettegenser og føl deg som en undergrunnsbokser i ti minutter. Hoppetau er glimrende trening og gøy hvis du setter deg i den rette stemningen.

10) Gjør noe gøy
Lek er ikke trening. Ta fram sykkelen, triks med en fotball eller ta en runde på rollerblades. Men se opp for bi-effekter: I tillegg til bedre form kan du risikere å bli direkte glad av å leke litt.

 

Mozon.no, 29.03.2006