Mentaltrening hjelper mot vond rygg

Ny studie viser at du kan bli kvitt ryggplagene ved hjelp av tankens kraft.

I en nederlandsk undersøkelse kommer det frem at ryggsmerter kan reduseres ved hjelp av psykisk trening. Studien, som er publisert i tidsskriftet BMC Musculoskeletal Disorders, konkluderer med at dette skal være like effektivt som fysisk trening.

Gruppetrening
Rob Smeets fra the University of Maastricht ledet 223 personer med kroniske ryggplager gjennom ti ukers trening. Han delte pasientene inn i tre grupper.

Den første gruppen drev ren mentaltrening, den andre trente fysisk og den tredje kombinerte disse. Den fysiske treningen besto av tradisjonelle øvelser som aerobic, sykling og tøyningsøvelser.

Reduserer smertene
Gjennom mentaltrening skulle pasientene motiveres til økt aktivitet og samtidig bli gode problemløsere. De fikk bryne seg på å takle små og store oppgaver, som tilsvarte ulike gjøremål i hverdagen.

Forskerne noterte seg pasientenes bevegelighet før og etter behandling. De fant at både fysisk og mental trening reduserte smertene betydelig.

Flere tester
Kombinasjonen mental og fysisk trening viser for øvrig ingen tegn til raskere helbred.
- Å kombinere behandlingene ser ikke ut til å bedre pasientenes tilstand raskere enn de individuelle behandlingene gjør, sier Smeets.

Han understreker at studien presenterer de kortsiktige resultatene av behandlingene, og at ytterlige tester vil bli gjennomført innen et års tid.

Skal du trene ryggen? Da er det viktig å unngå skader.

LES MER: Trekk inn navlen og tren ryggen

 

Mozon, 26.01.2006