Menn kjøper lykke

Trodde du det bare er kvinner som går bananas med kredittkort i butikkene når de er lei seg? Neida, menn er likedan.

Britney, Jennifer og Nynne har alle blitt tatt på fersken i intensiv trøsteshopping. Men er du sikker på at ikke mannen din også kaster seg over klær, sko eller duppedingser når livet går ham imot?

- De fleste av oss trøsteshopper. Spesielt når man er litt sliten er det lett å unne seg noe fint. Og at menn gjør det er helt åpenbart. Det er en del av overflodssamfunnet vi lever i, men ikke en sykelig lidelse, sier psykolog Torkil Berge til Mozon

Sykelig lidelse
For enkelte blir tvangsshopping en besettelse, og kan bli et alvorlig problem, både for dem som rammes og deres familier, ifølge Berge.

Tvangskjøp handler vanligvis om annet enn ren lyst til å kjøpe noe nytt og fint.

- Tvangsmessig kjøping kan for noen være et forsøk på å motvirke dårlig selvtillit. De kjøper ting som kan gi dem økt status i egne og andres øyne. Det kan for eksempel dreie seg om fine klær, også til ektefelle eller barn. De kan få en midlertidig euforisk følelse, et følelsesmessig "kick" av selve kjøpeakten, sier han.

Det følelsesmessige høydepunktet varer imidlertid sjelden lenge.

- Noen av disse folkene sliter med vedvarende problemer med angst og depresjon. Impulskjøp kan da tenkes å fungere som en form for selvmedisinering. Stadig økende økonomiske bekymringer kan, paradoksalt nok, bidra til at impulsene om å kjøpe bare blir enda sterkere. Kanskje fordi følelsen av ikke å kunne kontrollere problemet blir styrket, sier psykologen.

Som spillegalskap
Ifølge amerikanske forskere ved Stanford University er det ikke store kjønnsforskjeller når det kommer til å svi tusenvis av kroner med kredittkort. Men for enkelte av oss blir dette en slags tvangsmessig handling, på linje med spillegalskap.

Menn trøsteshopper i like høy grad som kvinner, ifølge psykolog og forsker Lorrin Koran.

- Tvangsshopping kan føre til seriøse, finansielle og familiære problemer inkludert depresjon, gjeld og oppløsning av samliv, sier hun til nettstedet WebMed.

Forskerne har intervjuet rundt 2500 menn og kvinner om deres kjøpevaner. Og resultatene viser at rundt 6 prosent kan karakteriseres som trøsteshoppere.

Er du shopaholic? - Ta testen på Din Side.

 

Mozon.no, 04.10.2006