Mener kundene bør betale

Sentralbanksjefen liker dårlig at bankene fjerner gebyrene.

Flere banker har i det siste redusert eller fjernet gebyrer på mange betalingstjenester. Dette faller i dårlig jord for sentralbanksjef Svein Gjedrem.

Les også:Fjerner gebyrene

- Det er ikke til det beste for bankkundene, sier Gjedrem.

Han er bekymret over at tapte inntekter, som følge av reduserte gebyrinntekter, vil resultere i et dårligere og mindre sikkert betalingssystem for kundene.

- Det krever store investeringer å gjøre betalinger sikre og effektive. Svikt i inntektene kan redusere evnen og viljen til å utvikle enda mer effektive og sikrere betalingstjenester, sier Gjedrem.

- Det er samlet sett en ulempe, hvis bankene må dekke mer av kostnadene på andre områder enn gebyrer, sier Gjedrem.

Usedvanlig effektivt

Svein Gjedrem Vis mer


Sentralbanksjefens kritikk kom i forbindelse med at Norges Bank legger fram den årlige rapporten om betalingssystemer i Norge. Der kommer det fram at Norge har svært effektive systemer.

- Det er enormt mye lettere for kundene å gjennomføre en betaling i dag enn det var på 1980- og inn på 90-tallet. De fleste av oss skulle ønske det var ett eller to kidnummer mindre når vi betaler, men ellers går det usedvanlig effektivt, sier sentralbanksjefen.

Derfor er han også redd for at utviklingen av disse systemer skal gå trått når bankene taper inntekt når de kutter gebyrene.

Kalkulator: Hvilken bank bør du velge?

Stor vekst

Kristin Guldbransen Vis mer


Rapporten fra Norges Bank viser at nordmenns bruk av nettbank har gått opp 7 prosent det siste året.

I fjor var det 154 millioner nettbankbetalinger, som er en økning på 7 prosent. Det tilsvarer en betaling i uken for de 2,8 millioner nordmenn som bruker nettbank, sier Kristin Guldbransen, direktør for finansiell stabilitet i Norges Bank.

- Den sterke veksten gjelder også for bruk av kort. I fjor var det nesten en milliard kortbetalinger, noe som er litt mer enn 200 betalinger per innbygger, sier Guldbransen.

Hun trekker fram at gode fellesløsninger fra bankene, og lavt prisnivå på elektroniske tjenester, har gjort at overgangen til kort og nettbank har gått fort.

AKTUELT:


Kilde: Norges Bank