"ULOVLIG": Juridisk direktør Frode Elton Haug i Forbrukerombudet mener Huseiernes Landsforbunds If-salg helt klart er ulovlig. Foto: Forbrukerombudet/Ole Petter Baugerød Stokke
"ULOVLIG": Juridisk direktør Frode Elton Haug i Forbrukerombudet mener Huseiernes Landsforbunds If-salg helt klart er ulovlig. Foto: Forbrukerombudet/Ole Petter Baugerød StokkeVis mer

Mener Huseiernes Landsforbund selger If-forsikring ulovlig

Ringer medlemmene selv om de har reservert seg mot telefonsalg.

De siste årene har medlemmene i Huseiernes Landsforbund blitt oppringt av selgere, med tilbud om en rabattert forsikringsavtale hos If Skadeforsikring.

Problemet er bare dette: Også medlemmer som har reservert seg mot telefonsalg blir oppringt.

– Vi mener dette helt klart er ulovlig, forteller juridisk direktør Frode Elton Haug i Forbrukerombudet til DinSide.

Alt du må vite om telefonsalg – og hvordan du kan stanse det

Steile fronter

Siden mars i år har Forbrukerombudet og Huseiernes Landsforbund diskutert hvorvidt reserverte medlemmer skal få disse telefonene.

"LOVLIG": Administrerende direktør Peter Batta i Huseiernes Landsforbund mener salget av If-forsikring er fullt lovlig. Foto: Huseiernes Landsforbund Vis mer

  • Forbundet mener selgerne har lov til å ringe medlemmene, da de har det som kalles et "eksisterende kundeforhold" til dem. Markedsføringsloven åpner nemlig for at man kan ringe sine egne kunder og tilby sine egne tjenester, selv om de har reservert seg mot telefonsalg. For eksempel kan din egen mobiloperatør ringe for å tilby deg et gunstigere abonnement.
  • Ombudet mener selgerne ikke har lov til å ringe medlemmene, da de tilbyr produkter fra If, og ikke fra forbundet.

– Det er kun egne produkter man har lov til å selge medlemmene sine. Ifs forsikring er et annet produkt, og vi synes utvilsomt det er If som er selger og leverandør – ikke forbundet, sier Haug.

Huseiernes Landsforbund har nektet å gi etter for Forbrukerombudets krav, og saken havner derfor snart i Markedsrådet. Her kan forbundet få tvangsmulkt om de ikke stanser salget av If-forsikringen til reserverte medlemmer. Og at ombudet vil vinne frem med sitt syn, er Haug ganske så bombesikker på.

Tematikken er kjent – Netcom må stanse ulovlig salg til reserverte kunder

"Skuffet og lurt"

En annen mann som også er sikker i sin sak, heter Peter Batta. Han er administrerende direktør i Huseiernes Landsforbund.

– Vi ble veldig skuffet da vi fikk vite at dette ender i Markedsrådet. Vi føler oss litt lurt, sier Batta til DinSide.

Han trodde nemlig deres siste møte med Forbrukerombudet førte til enighet om at ordningen kunne fortsette. Men brevet de fikk i etterkant sa noe ganske annet.

Forsikringene har de siste par årene blitt solgt via et callsenter, av et agentur bestående av Batta og en leder. Og de fleste av forsikringene skal være unike produkter som kun tilbys forbundets medlemmer. Batta mener derfor at dette er forbundets egne produkter, og ikke noe de selger på vegne av If.

– Poenget er at vi ikke ønsker en stab på 20 til 30 folk som kun jobber med forsikring, så vi har outsourcet dette til If. Vi kaller den vår egen forsikring, for det var vi som fant den på. Dette er et vanntett opplegg, og det trodde jeg vi hadde nådd frem med overfor Forbrukerombudet, sukker Batta, og fortsetter:


– Det er bare én som har klaget på dette, men ombudet klarer å bruke masse ressurser på saken. Det er et viktig poeng å få frem.

Forbrukerombudet innrømmer overfor DinSide at det bare er én person som har klaget. Men dette spiller ingen rolle for ombudet, som mener saken er viktig likevel.

Nei, frivillige organisasjoner kan ikke ringe deg bare fordi du har gitt én gang!

Gir seg ikke

Huseiernes Landsforbund har nå omlag 195.000 medlemmer ifølge Batta, hvorav 110.000 skal benytte seg av deres forsikringsavtaler med If. Direktøren forteller at medlemmene skal være svært fornøyd med opplegget, og at de selv også kun har mot én klage på salget. Medlemmene godtar dessuten at kontaktinformasjonen deres kan brukes til medlemstilbud fra tredjeparter, og de kan selv reservere seg mot dette på forbundets nettsider.

– Men er det så vanskelig å rense ringelistene opp mot reservasjonsregisteret i tillegg?

Bør organisasjoner få tilby deg medlemsfordeler på telefonen om du har reservert deg mot telefonsalg? (Avsluttet)
Nei(82%) 803
Ja(18%) 177
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


– Det er ikke vanskelig i det hele tatt. Og det er ikke om å gjøre å ha flest mulig medlemmer i forsikringsbiten. Men den er blant de viktigste medlemsfordelene vi har. Vårt motiv er å ha medlemmer lengst mulig, og da bør vi få flest mulig til å benytte seg av medlemsfordelene, svarer Batta i Huseiernes Landsforbund.

Direktøren har ikke tenkt til å gi seg med det første. Om forbundet taper i Markedsrådet, noe Forbrukerombudet er sikre på, vil de ta saken videre i rettsystemet. Forbundet har nå engasjert en advokat som skal "være blant de fremste på området", de mener loven må tolkes annerledes for organisasjoner og synes ikke ombudet har gitt dem et godt nok svar på hvorfor de bryter loven.

– Vi vil gå ned med flagget til topps! lover forbundsdirektøren.

– For alle er fornøyde og happy. Selv de som har reservert seg.

Denne nettsiden hjelper deg i krigen mot telefonterror