<B>GRATIS ELLER KJØPT: </B>Vil en som har kjøpt et produkt være mer kritisk enn en som har fått produktet gratis? Det er på mange måter spørsmålet Forbrukerombudet og Elkjøp drøfter.  Foto: ELKJØP
GRATIS ELLER KJØPT: Vil en som har kjøpt et produkt være mer kritisk enn en som har fått produktet gratis? Det er på mange måter spørsmålet Forbrukerombudet og Elkjøp drøfter. Foto: ELKJØPVis mer

Mener Elkjøps brukeromtaler fortsatt er ulovlige

Krever klarere merking når kunden har fått gratis produkt.

«Maskinen er enkel i bruk, lik andre bærbare PC-er. Den jobber rask. I forhold til prisen var dette et helt OK kjøp» skriver en kvinne i en brukeromtale av en Acer Aspire-PC på Elkjøps nettbutikk.

Til høyre for navnet hennes står det klistret en stjerne med teksten «Verifisert kjøper». Men hun har ikke kjøpt PC-en. Hun har mottatt den gratis fra Elkjøp, etter å ha lovet å legge igjen en omtale.

Dette merkes med et annet stempel: «Mottatt gratis produkt». Sistnevnte ble innført etter at Dinside avslørte hvordan Elkjøp deler ut produkter for å få flere brukeromtaler på nettbutikken sin, som førte til at Forbrukerombudet ga butikken refs.

Men ombudet er ennå ikke fornøyd, og mener Elkjøps sponsa brukeromtaler fortsatt bryter markedsføringsloven.

LES OGSÅ: Slik vervet Elkjøp omtaleskribenter fra Facebook-gruppe

LITEN TEKST: Elkjøp synes dette er en god nok merking av sponsa brukeromtaler. Forbrukerombudet er uenig. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer


For dårlig merking

- Personer som har fått et produkt gratis kan føle en forpliktelse til å skrive en mer positiv omtale enn de ellers ville gjort, er forbrukerombud Gry Nergårds hovedpoeng.

Av den grunn anser de slike omtaler som reklame. Og disse omtalene må derfor merkes godt, som all annen reklame må for å ikke bryte markedsføringslovens forbud mot skjult reklame. Den lille teksten Elkjøp innførte er ikke god nok for ombudet, som mener butikkens omtaler derfor er ulovlige.

I et brev til Elkjøp krever Forbrukerombudet at sponsa omtaler skilles ut i en egen fane eller en egen nettside. Kommunikasjonssjef Øystein A. Schmidt i Elkjøp ønsker ikke å kommentere dette direkte.

- Vi kommer til å fortsette samarbeidet rundt våre produktanmeldelser med Forbrukerombudet. Fra vår side er det et tydelig mål at funksjonen «Ratings & Reviews» skal være mest mulig matnyttig for de kunder som er på jakt etter produkter hos oss, skriver Schmidt til Dinside.

LES OGSÅ: Derfor mente Forbrukerombudet at Elkjøp brøt loven med «skjulte, kjøpte» brukeromtaler

SVARER IKKE DIREKTE: Kommunikasjonssjef Øystein A. Schmidt i Elkjøp ønsker ikke å svare på konkrete spørsmål rundt ombudets kritikk. Foto: JOAKIM MANGEN / ELKJØP Vis mer


For streng moderasjon

Ifølge Forbrukerombudets brev har Elkjøp interne vilkår for hva de godtar i en brukeromtale. Blant annet blir de slettet om omtalen inneholder «direkte prisreferanser, ufint språk eller elementer av kundeserviceklage».

Ombudet mener dette er for strengt, «spesielt siden moderasjonen skjer etter vilkår som favoriserer typiske positive kjøpserfaringer», som ombudet skriver i brevet.

De frykter kunstige høye snittpoeng på produktene, og ber derfor Elkjøp innføre en mindre streng moderasjon.

- Vi har justert retningslinjene, hovedfokus er at omtalene skal være matnyttige for andre, forteller Schmidt i Elkjøp, som påpeker at bare 0,6 prosent av brukeromtalene er sponsa.

LES OGSÅ: Er Elkjøp billigere i Sverige og Danmark? Vi sjekka!

ENDRA KAMPANJE: Bak ser du omtalekonkurransen slik den så ut før. Øverst slik den ser ut nå. Nå vises for eksempel 4,5 stjerner i stedet for 5. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer


For ubalansert konkurranse

Hver måned trekker Elkjøp ut en kundeomtale hvor forfatteren vinner et gavekort på 5.000 kroner. Ombudet spør seg om dette i seg selv kan motivere kunder til å legge igjen urealistisk positive omtaler, men vil ikke slå ned på dette.

Men: I markedsføringen av konkurransen har Elkjøp tidligere brukt bilder hvor fem av fem stjerner lyser mot kundene, ordbruk som «månedens beste omtale» og tidligere vinnende omtaler som i ombudets øyne var påtagelig positive.

Forbrukerombudet ber Elkjøp påse at konkurransen ikke skaper ufortjent positive produktomtaler.

- Tipsene vi gir til utforming av en anmeldelse har fått mer nøytralt språk, for å unngå at testerne påvirkes på noe vis, mener Schmidt.

LES OGSÅ: Elkjøp tar 1.000 kroner for «tilpasset og kalibrert TV», – Ikke verdt pengene!

FØLGER MED: Forbrukerombud Gry Nergård skal påse at hele bransjen holder seg innenfor markedsføringsloven når de har brukeromtaler. Foto: FORBRUKEROMBUDET Vis mer


Hva med konkurrentene?

I denne runden har Forbrukerombudet konsentrert seg om Elkjøp, men også resten av bransjen står for tur.

I løpet av året skal de nemlig se på flere aktører som har brukeromtaler som en del av nettbutikken eller markedsføringa. Som Dinside har fortalt ville også Komplett innføre sponsing av brukeromtaler, men la det på is da bråket rundt Elkjøp starta.

- Brukeromtaler gir forbrukerne makt til å si fra til andre hvordan de opplever et produkt, og bidrar til at man kan ta velinformerte valg i en kjøpssituasjon. Men da er det avgjørende at brukeromtaler anvendes på en ryddig måte, sier Nergård i en pressemelding.

LES OGSÅ: Har du også blitt avhengig av pakkesporing? Nordmenn søker som gale!