STØRRE: Q-direktør Bent Myrdal gir nordmenn større melkekartonger, til tross for at melk blir stadig mindre populært. Slik ser den nye kartongen ut, bare litt mindre. Foto: Q-Meieriene
STØRRE: Q-direktør Bent Myrdal gir nordmenn større melkekartonger, til tross for at melk blir stadig mindre populært. Slik ser den nye kartongen ut, bare litt mindre. Foto: Q-MeierieneVis mer

Melkekartongene vokser

Vi drikker rekordlite melk, men får 1,75 liter ku-juice i én kartong.

Lillebror i melkebransjen, Q-Meieriene, vil naturlig nok at du skal drikke mer melk.

Derfor lanserer de i mai den hittil største melkekartongen på det norske markedet, med 1,75 liter ku-juice.

- Nå kan vi faktisk si at vi er størst, på en måte, sier administrerende direktør Bent Myrdahl i Q-Meieriene i en pressemelding.

Men da er han tydeligvis ikke venn med Tine på Facebook. Her melder nemlig meieriet at også de skal komme med 1,75 liter store kartonger fra 1. mai.

Drikker mindre melk

Som DinSide tidligere har meldt, går forbruket av de klassiske matvarene ned i Norge.

Norske matvaner endres - vi spiser ikke det samme som før

Siden 1997 har forbruket av melk sunket raskt. I 1997 drakk hver nordmann i gjennomsnitt 70,8 liter lettmelk. I 2009 lå dette tallet på 56 liter per person. Forbruket av helmelk har sunket i samme tempo, ifølge tall fra SSB.

Likevel mener Myrdahl at kundene hans ønsker større kartonger, med enda mer spenesaft. 1,5 liter holder ikke lenger.

- Vi gjør ikke dette bare fordi folk skal legge bedre merke til oss, vi gjør det fordi vi har opplevd det som et ønske fra husholdninger og forbrukere, sier Myrdahl.

- Og når forbrukerne sier de ønsker dette, ja, da skal de få det.

Ikke gi barna dine for mye søppelmat i påskeferien!

Tar innpå konkurrenten

Det er liten tvil om at Tine fortsatt er størst i Norge.

Nye tall fra Q-meieriene viser at de nå har 15 prosent av melkemarkedet, 20 prosent av sjokolademelk-markedet og deres Skyr har kapret 10 prosent av youghurt-markedet.

Ifølge deres tall har Tine brukt 76,2 millioner kroner på markedsføring det siste året. Q-meieriene har på sin side bare brukt 2,1 millioner kroner.

- Vi innrømmer at det er lett å drukne i markedskampanjene fra Tine, sier Myrdahl.

- Klart vi bare kan drømme om de enorme markedsbudsjettene, men vi nekter å la oss knekke av monopolisten. Vårt svar er å tenke nytt og smartere, det vet vi forbrukerne setter pris på.

FN varsler prissjokk på matvarer

Trenger vi større melkekartonger i Norge, eller nærmer vi oss bare "jumbo pack"-tendensene vi ser i USA? Si din mening under!