Melk eller appelsinjuice?

Drikker du melk eller juice til frokost? ”Ja, takk, begge deler” er anbefalingen til ekspertene.

På et typisk norsk frokostbord, er både melk og appelsinjuice standard vare, og drikkes i tillegg ofte til lunsj, skriver Melk.no. Men hva er egentlig forskjellen? Og hvor mye bør du få i deg av hver?

Meieriprodukter er utvilsomt den viktigste kilden til kalsium i det norske kostholdet. For at kroppen skal bygge og opprettholde sterke knokler og et sterkt skjelett er det viktig å få i seg nok av dette mineralet. Kalsium er ekstra viktig i barne- og ungdomsårene når skjelettet bygges, men voksne trenger også kalsium hver dag for å vedlikeholde skjelettet - noe folk flest stort sett er flinke til å sørge for:

- Vi drikker og spiser i snitt ½ liter melk eller andre meieriprodukter hver dag, som dekker omtrent halvparten av dagsbehovet for kalsium. Resten får vi fra variert kosthold, sier Ida Berg Hauge, daglig leder i Melk.no, Opplysningskontoret for Meieriprodukter, men minner om at det er enkelte grupper som ikke får i seg nok kalsium, som unge jenter og voksne kvinner over 45 år.

Melk inneholder også mye B12, fosfor, B2 og jod og noe B3, sink, kalium, magnesium og B1, i tillegg til mye proteiner.

Husk også at fosteret trenger melk!

Juice derimot inneholder ikke noe kalsium i sin naturlige form, men nå finnes det imidlertid juice tilsatt kalsium på markedet. Juice er svært rik på C-vitamin og har også en del kalium, B1, B6, magnesium og folsyre.

Så det som er sikkert og visst er at melk inneholder flere typer næringsstoffer som ikke finnes i juice, og vise versa. Spørsmålet er om du kan droppe melken til fordel for juice med tilsatt kalsium?

Svaret er et ubetinget nei, men heller ”ja, takk, begge deler!”

Viktige næringsstoffer
Da det er mange vitaminer og mineraler som finnes i melk, men ikke i juice, og motsatt, er ”ja, takk, begge deler” en fin huskeregel. Det er viktig å spise variert, for ulike matvarer utfyller hverandre. I tillegg forbedres opptaket og utnyttelsen av næringsstoffene. Et variert kosthold sørger for å dekke behovet for alle næringsstoffene som kroppen trenger.

- For å få dekket dagsbehovet for kalsium, anbefaler vi tre meierienheter om dagen i tillegg til et variert kosthold, sier Berg Hauge.

En meierienhet tilsvarer: Ett glass melk, en yoghurt, en osteskive, ett beger cottage cheese, 1,5 dl melk til kornblanding eller et halvt beger kesam.

- Enten du drikker 3 glass melk eller får i deg 1 glass melk, 1 yoghurt og 2 skiver gulost, så er du i mål, sier hun, og anbefaler å velge de lette og magre produktene, så får du i deg mindre mettet fett, men fremdeles alle næringsstoffene.

Alternativt kan kalsiumtilskudd brukes som erstatning.

- Men man må da huske på å ta dette hver dag. Erfaringen tilsier at dette ofte glemmes over en lenger periode. Det er imidlertid viktig å huske på at i tillegg til kalsium, inneholder meieriprodukter mer enn ti viktige næringsstoffer som kroppen trenger. Disse får man ikke ved å ta kalsiumtilskudd, sier Berg Hauge.

For å dekke dagsbehovet for C-vitamin er det lurt å drikke et stort glass med appelsinjuice, som også gir en god mengde med folsyre. Andre C-vitaminrike matvarer er appelsin, klementin, grapefrukt og kiwi, og det gjelder både i form av frukt eller juice.

I følge Sosial- og helsedirektoratets anbefalinger bør vi spise fem porsjoner med frukt og grønt om dagen, cirka 750 gram per dag. Ett glass med appelsinjuice dekker en slik porsjon, men resten bør komme fra hele frukt og grønnsaker.

Det er altså stor forskjell på melk og juice, og begge deler er en like viktig del av et sunt kosthold.

Nå drikker vi imidlertid mer lettbrus!

 

Mozon.no, 13.07.06