Norske helsemyndigheter har nylig kommet ut med forslag til nye kostholdsråd. Her heter det blant annet at man bør begrense inntaket av rødt kjøtt og bearbeidet kjøtt, og velge magert kjøtt og magre kjøttprodukter. Foto: Per Ervland/AllerInternett
Norske helsemyndigheter har nylig kommet ut med forslag til nye kostholdsråd. Her heter det blant annet at man bør begrense inntaket av rødt kjøtt og bearbeidet kjøtt, og velge magert kjøtt og magre kjøttprodukter. Foto: Per Ervland/AllerInternettVis mer

Melding til pølseelskere

Pølser er ikke bra for hjertet.

Det er ingen tvil om at nordmenn er glad i pølser! Totalt spiser vi 46 000 tonn pølser i året. På hver innbygger utgjør det 115 pølser i snitt. Og 17. mai er den store pølsedagen, for da går det med hele 16 millioner pølser!

Men selv om pølsa er god for ganen, er den ikke like snill mot hjertet. For bearbeidet kjøtt som pølser øker nemlig risikoen for hjertesykdom. Ubehandlet kjøtt ser ikke ut til å være like skadelig, ifølge forskere ved Harvard University i USA.

Men det er ikke bare økt risiko for hjertesykdom det er snakk om…

Les også: Disse kjøttreglene bør du lære deg

Pølser

Spiser du mye pølser? (Avsluttet)
Jeg spiser en gang i mellom.(41%) 1166
Ja, hver uke.(30%) 858
Jeg spiser sjelden pølser.(21%) 608
Ja, hver dag.(5%) 132
Jeg spiser aldri pølser. (3%) 94
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Saltet er synderen

Forskerne har sett på studier som inkluderer over én million mennesker, og fant at de som spiser 50 gram bearbeidet kjøtt om dagen også øker faren for å få diabetes type 2.

Samme risiko fantes ikke hos de som hadde spist så mye som dobbelt så mye ubehandlet kjøtt, som storfe, lam og svin – til tross for at de to kjøttypene har relativt likt fettinnhold, ifølge studien som er publisert i tidsskriftet Circulation.

Men hvis fett- og kolesterolinnholdet er det samme, hvorfor utgjør det større helserisiko å spise behandlet kjøtt, som også inkluderer bacon, salami og annet skinkepålegg?

Svaret på dette er at disse kjøttvarene har et høyere innhold av salt og konserveringsmidler, mener forskerne. Salt kan som kjent øke blodtrykket hos enkelte, og er en risikofaktor for hjertesykdom.

100 gram stekt lammekotelett inneholder i overkant av 1 gram salt, mens 100 gram wienerpølse inneholder 2 gram salt. Utenlandske pølser inneholder ofte mer salt. Norske myndigheter anbefaler å begrense salinntaket til fem gram salt om dagen. I gjennomsnitt får nordmenn i seg cirka ti gram salt daglig.

Sjekk karen som har verdensrekord i pølsespising!

Urter og krydre, dropp salt

I sin gjennomgang av totalt 20 studier, oppdaget forskerne at de som spiser 50 gram pølser eller liknende hver dag har 42 prosent økt risiko for å få hjertesykdom og 19 prosent økt risiko for å utvikle diabetes type 2.

Men dette betyr ikke at du må kutte ut alt som heter pølser, bacon og skinke.

- Hvis du liker rødt kjøtt, kan du fremdeles spise dette som del av et hjertesunt kosthold. Gå for de magre alternativene og velg sunnere tilberedningsmetoder som grilling og ovnssteking, sier Victoria Taylor, ernæringsfysiolog ved British Heart Foundation, ifølge BBC.co.uk.

Hun tilføyer:

- Hvis du må tilsette smak, prøv å bruke friske eller tørkede urter, krydre og chili i stedet for salt.

Vi spiser helst pølse på farten, men vi vil egentlig ikke ha det…

Forskerne avslutter selv med å si at:

- Basert på våre funn, vil det å spise en porsjon bearbeidet kjøtt i uken eller mindre utgjøre en relativ liten fare, sier Renata Micha ved det amerikanske universitetet, i en pressemelding.

Les også: Derfor blir du avhengig av junkfood

To middager i uken

Norske helsemyndigheter har nylig kommet ut med forslag til nye kostholdsråd. Her heter det blant annet at man bør begrense inntaket av rødt kjøtt og bearbeidet kjøtt, og velge magert kjøtt og magre kjøttprodukter.

Videre heter det:

- Dersom man spiser rødt kjøtt (storfe, sau og gris) bør man begrense inntaket til mindre enn 500 gram per uke. Dette tilsvarer 2 middager med rødt kjøtt samt en begrenset mengde kjøttpålegg i uken. Det anslås at vel halvparten spiser mer rødt kjøtt enn anbefalt. Ved en reduksjon av inntaket av rødt kjøtt bør man fortrinnsvis redusere inntaket av bearbeidet rødt kjøtt. Inntak av bearbeidede kjøttprodukter som er røkt, saltet eller konservert med nitrat eller nitritt bør begrenses.