Har du en iPhone 4, og har lyst på den nyeste versjonen som lanseres i morgen? Forsikringssvindel er ikke veien å gå for å sikre seg ny telefon. Foto: Ill./Colourbox
Har du en iPhone 4, og har lyst på den nyeste versjonen som lanseres i morgen? Forsikringssvindel er ikke veien å gå for å sikre seg ny telefon. Foto: Ill./ColourboxVis mer

Melder iPhonen stjålet ved nylanseringer

Slik skal forsikringsselskapene stoppe de falske telefontyveriene.

Hver gang Apple lanserer en ny versjon av sin iPhone, melder flere telefonen sin for stjålet til forsikringsselskapene. For verken glemte, mistede eller skadete mobiltelefoner dekkes av reiseforsikringen - dermed dikter mange opp tyverihistorier for å sikre seg den nyeste modellen i erstatning.

– Historikken viser at hver gang Apple lanserer en ny iPhone, så går antall skademeldinger drastisk i været. Vi er redd det vil komme et nytt rush med henvendelser så snart iPhone 5 er ute i butikkene, fordi folk ønsker seg den siste modellen, sier leder for skadeoppgjør i Storebrand Harald Lindeman i en pressemelding.

Også Gjensidige sier til DinSide at de har erfaring med at antallet skademeldinger øker når nye smarttelefonmodeller er på vei. Dette gjør at de er ekstra observante i denne perioden.

Vil stoppe de uærlige kundene

For å unngå at folk dikter opp telefontyverier av denne sorten, gjør forsikringsbransjen sitt for å stoppe de uærlige kundene. Melder du telefonen din stjålet til Storebrand, vil de nå be om mer dokumentasjon fra sine kunder enn tidligere.

Harald Lindeman. Foto: Storebrand Vis mer


– Vi ber nå kunden sende inn trafikkdata slik at vi kan se på samtalehistorikken. Vi har avslått mange forsikringssaker med bakgrunn i trafikkdata. Ser vi at telefonen fortsatt er i bruk til de samme numrene som før, er det grunn til å fatte mistanke, sier Lindeman.

Dessuten er det verdt å merke seg at du slett ikke kan være sikker på å få den nye iPhone 5 hvis du hevder å ha fått telefonen stjålet. Hos Gjensidige får du derimot en tilsvarende modell som den du melder inn.

– Vi har en innkjøpsavtale som gjør at du ikke nødvendigvis får erstatningen i kontanter. Så dersom du mister en Iphone 4 får du en tilsvarende modell tilbake, påpeker Rysstad i Gjensidige.

Les også: Forsikringssvindel for 500 millioner i 2011

Reelt tyveriproblem

At mange altså prøver seg, ser ut til å være et velkjent problem blant forsikringsselskapene. Også Europeiske Reiseforsikring innser at det er noen som prøver seg i forbindelse med nylanseringer av iPhone.

– Vi ser at det er noen som prøver seg, og følger ekstra godt med på saker om tyveri av smarttelefoner som blir meldt inn i perioden rundt en nylansering av iPhone, sier assisterende informasjonsdirektør Emma Elisabeth Vennesland i Europeiske Reiseforsikring til DinSide.

Samtidig påpeker hun at det er et reelt tyveriproblem, ikke minst i Oslo, og oppfordrer derfor alle om å være påpasselig med smarttelefonen sin.

– Det har vært en dramatisk økning i antall tyverier av smarttelefoner de siste årene, ikke minst i hovedstaden, noe statistikkene bekrefter. Den siste tiden har vi blant annet sett flere eksempler på at tyvene snapper smarttelefonen fra folk mens de bruker den, sier Vennesland til DinSide.

Les også: Det er smarttelefonen tyvene vil ha!

Forsikringsjuks gir konsekvenser

Er fristelsen for å skaffe deg den nye iPhonen stor, uten at du har råd til å kjøpe den, er det verdt å merke seg konsekvensene av å fortelle løgnaktige historier til forsikringsselskapet.

– Blir du tatt i løgn, får du ingenting. Sakene blir også politianmeldt, sier Kristina Picard, kommunikasjonssjef i Storebrand til DinSide.

Prøver man seg på løgn for å få et større erstatningsbeløp fra forsikringsselskapet enn man har krav på, er dette dessuten et brudd på opplysningsplikten, og man vil få avslag på kravet. I tillegg vil man bli nektet forsikring, hvis løgnen oppdages.

– Du blir nektet forsikring hos Storebrand hvis du blir tatt i løgn. Dette er vanlig praksis hos alle forsikringsselskapene. Skulle du greie å tegne en forsikringsavtale hos oss likevel, vil vi se på avtalene dine som ugyldige hvis du tidligere har fått svikavslag hos oss, sier Picard.

Ifølge Bjarne Aani Rysstad i Gjensidige, er ungdommer overrepresentert i svindelforsøk.

– Fra Gjensidiges samfunnsundersøkelser vet vi at det er ungdommen som har dårligst holdninger når det gjelder forsikringssvindel, forteller Rysstad til DinSide.

Les også: Med denne finner du både telefon og tyv!