BONUS OG OVERVÅKNING: Medlemskortene gir deg litt billigere handlekurv, og du gir dem data om dine handlevaner.  Foto: Øyvind Paulsen
BONUS OG OVERVÅKNING: Medlemskortene gir deg litt billigere handlekurv, og du gir dem data om dine handlevaner. Foto: Øyvind PaulsenVis mer

Medlemskort er egentlig "overvåkningskort"

Å vite nøyaktig hva du gjør i butikken skal være den virkelige gullgruven.

DinSide har tidligere fortalt hvordan Coop overvåker handlekurven din gjennom deres medlemskort, eller kundelojalitetsprogram (KLP) som bransjen kaller det.

Hver gang du bruker Coop-kortet blir alle kjøpene registrert, og dataen sendt til analyse. Basert på resultatene får du blant annet tilsendt verdikuponger tilpasset det du pleier å handle. På den måten kan en barnefar få tilbud på bleier, og en ungkar tilbud på frossenpizza. Også Trumf gjør dette, og det er ingen grunn til å tro at det blir noe mindre overvåking i fremtiden.

Les mer om dette: – Kundene godkjenner Coops vilkår når de oppretter medlemskap hos oss!

Å vite hva du handler kan virke som en bonus for butikkene som allerede har medlemskort. Men slik er det ikke nødvendigvis.

"Flere av spesialistene (...) mener den virkelige verdien i et KLP ligger i den informasjonen man får tilgang til om sine kunder" skriver nemlig førsteamanuensisene Matilda Dorotic og Line Lervik Olsen ved Handelshøyskolen BI i siste utgave av fagbladet Magma.

Den ti sider lange fagartikkelen gir butikker gode grunner til å bruke slike programmer, og oss forbrukere en titt bak scenen.

Skreddersydde tilbud

Et av de viktigste poengene i artikkelen er at butikker ikke bør se på programmene som rene bonusordninger som blidgjør og binder kundene. Det er heller en gylden mulighet til å systematisk overvåke kundene sine, for å vite nøyaktig hvordan du og jeg oppfører oss.

RESULTATET: Etter analyse av kundedataen kan butikkene blant annet gi deg slike personlige verdikuponger på varer du faktisk kjøper. Dette er langt mer effektivt enn å gi den samme, generelle reklamen til alle. Foto: Tuva Moflag Vis mer


Enkle ordninger som to prosent bonus på hvert kjøp skal nemlig ikke være nok for å skape lojalitet, og kan ifølge artikkelen være direkte skadelig for butikken. Innsamling, analyse og bruk av store mengder kundedata kan være langt viktigere.

Smart Club forsvinner – forsvinner bonusen din også?

"Informasjonen (...) avslører kundenes kjøpsmønstre og preferanser, slik at bedriftene kan skreddersy sin kommunikasjon og markedsføringstilbud til hver enkelt kunde" skriver ekspertene som et eksempel på hva disse dataene kan brukes til.

Slik spesifikk reklame er langt mer effektiv enn tradisjonell markedsføring som spres til alle og enhver. Ifølge artikkelen økte Coop kampanjesalget med 61 prosent da de begynte med slike personlige tilbud.

Coop bruker analyseselskapet Dunnhumby, og i denne reklamefilmen rettet mot butikker kan du se hva de gjør med handlevanene dine:

Introduction to dunnhumby from dunnhumby on Vimeo.

Tilbud på mobilen

Ifølge artikkelen er det ingenting som tyder på at det blir færre medlemskort fremover - tvert i mot. Til gjengjeld skal det bli enklere for kundene å forholde seg til alle medlemskapene.

"Vi tror at det kommer flere former for innovative løsninger på ulike kundelojalitetsprogrammer på det norske markedet" forteller førsteamanuensisene.


Én av disse løsningene kan bli apper på mobilen, som allerede er en trend i andre land. På den måten kan du få personlige tilbud i lommen når du faktisk befinner deg i butikken, så du slipper å ta med deg tilbudsavisene hjemmefra.

Er det greit at butikker overvåker oss gjennom bonuskortene?

(Avsluttet)
Ja(38%) 1059
Nei(36%) 989
Bare om de ettertrykkelig sier fra(26%) 711
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.

Litt mindre ditt – Coop reduserer medlemsbonusen

Disse appene kan også komme fra tredjeparter som vil hjelpe deg å holde orden i kortjungelen. Selskaper som LoyalBlocks, Key Ring og Card Star tilbyr allerede slike løsninger i andre land. Kundene registrerer medlemskapene sine i appen, og får da opp medlemstilbud automatisk og direkte på mobilen når de kommer inn i butikkene.

En annen ting som kan bidra til tynnere lommebøker er samarbeid mellom bedrifter som innfører felles bonuskort. Som de skriver i Magma:

"Dette har allerede skjedd i Europa, og vil ventelig skje i Skandinavia i tiden som kommer."

Hva synes du om slike ordninger? Er det greit å bli overvåket så lenge du tjener på det økonomisk? Si din mening under!