Meditasjon for nybegynnere

Det gjør deg lykkelig og frisk, og er helt gratis. Her kan du lære å meditere.

Studier har vist at meditasjon kan øke immunforsvaret, nøytralisere negative følelser, senke blodtrykket og redusere stresseffekter. Men hvordan skal du egentlig begynne å meditere? iVillage fikk tips fra ekspert Joan Borysenko, som har drevet med meditasjon i nesten 40 år.

Når?
Vi trenger minst 10 minutter med meditasjon per dag for å få fordelene ved det. For mange er det vanskelig bare å finne tid nok. Borysenkos løsning er å gjøre det enkelt.

- Spør deg selv: Hva er det minste jeg kan forplikte meg til som jeg vil tåle? sier hun til iVillage.

Hun sier videre at selv om du egentlig bare har fem minutter til rådighet vil du gjerne fortsette straks du har kommet i gang, at du likevel presser inn tid til ti minutter. Hun anbefaler å starte meditasjonen når du står opp. Sett gjerne vekkeklokken ti minutter tidligere enn vanlig.

Hvordan begynne?
Med en gang du har stått opp må du finne en rettrygget stol. Det vanligste fysiske problemet folk møter er at kroppen ikke er vant til å slappe av uten å sovne. Ved å sitte på kanten av en hard stol med ryggen noen centimeter fra stolryggen holder du søvnen unna på en god måte.

For å begynne meditasjonen må du lukke øynene. Fokuser oppmerksomheten på pustelyden din. La magen vokse ved innpust. Pust dypt i lungene. Straks tankene begynner å vandre - noe de med stor sannsynlighet vil - bringer du dem tilbake til pusten.

Fokus på pusten ti minutter per dag er nok.

- De fleste gjør meditasjon overkomplisert. De tror de bør stå opp klokken halv fem, gjøre en halvtime med yoga, en halvtime med meditasjon og litt inspirerende lesing, sier Borysenko.

Mozon.no, 05.04.2005