Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Colourbox.com
Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Colourbox.comVis mer

Med andre boller på jobben

Mange av oss tilbringer mye av dagen på jobb. Da er det viktig å være bevisst på hva du spiser i løpet av arbeidsdagen. Her gi vi deg noen nyttige tips, og noen matforslag.

Arbeidsmengden topper seg og du har mer enn nok å gjøre på jobb. Når sulten melder seg er det lett å ty til enkle og raske løsninger, som sørger for en god metthetsfølelse og en rask blodsukkerstigning. Men dette er ofte ikke den beste løsningen.

Velger du heller sunnere matvalg, vil dette i tillegg til å gjøre deg mett, ha flere positive tilleggseffekter på helsen din.

Her gir vi deg noen nyttige tips:

Som du vet: Viktig med frokost!
Du vet helt sikkert at det er viktig å spise en god frokost før du går på jobb.

- Da vil forbrenningen din komme skikkelig i gang og du vil få et mer stabilt blodsukker. Det bidrar til at konsentrasjonen holder seg på et jevnere nivå og du vil faktisk kunne yte mer på jobben, sier kostholdsekspert Jeanette Roede, til Mozon.no.

Ønsker du å holde vekten er det viktig at energiforbruket og energiinntaket er i balanse. Derfor er både mengde og type mat avgjørende for om du holder vekten eller ikke, sett i forhold til det energiforbruket du har i løpet av en dag.

- Hvilken type jobb du har, har relativt stor innvirkning på hvor stort energibehovet ditt vil være i løpet av dagen. Har du en stillesittende jobb trenger du mindre påfyll i løpet av dagen, enn om du har en aktiv jobb. Men det er viktig, uansett hva du jobber med, at du spiser regelmessig cirka hver 3-4 time, sier Roede.

Les også: Spis riktig frokost

Drikk mye vann
Og husk: Kroppen trenger ikke bare mat, men også veske. Og da er det vann som gjelder!

- Ha gjerne vann tilgjengelig hele dagen. Ha en flaske eller en enkel karaffel stående på kontoret så husker du det lettere. Det går også an å skjære opp noen sitronskiver som du tar med jobb og har oppi vannet hvis du ønsker litt smak. Ta med et par frukter som du kan spise når du får lyst på noe eller blir litt småsulten, råder Roede.

Les mer: Advarer mot sportsdrikke

Og når tiden er inne for lunsj, vil det være lurt å følge rådene under:

• Unngå pølser, pizza, snitzel og annen farsemat.
• Velg grovt brød og kornprodukter fremfor lyst brød, med magert og variert pålegg.
• Velg gjerne salat til lunsj.
• Suppe med grovt brød er et godt alternativ.
• Avslutt gjerne med en frukt.
• Drikk gjerne ekstra lettmelk og/eller te til lunsjen.
• Ha vann lett tilgjengelig.
• Hvis du har med lunsjmat hjemmefra kan matpakken bestå av grovt brød og variert pålegg, en salat eller lefser, grov sandwich, yoghurt og kornblanding.

Les også: Sunn matpakke til barna

- Varier innholdet i matboksen så blir du ikke så fort lei. Jo mer du varierer jo lettere er det å få i seg de viktige næringsstoffene, sier Roede.

Det går også an å ha sunn møtemat og overtidsmat. Les mer her!