Apple foreslår at du skriver ordet Kvalmende i stedet for å skrive McDonalds. Foto: iPad
Apple foreslår at du skriver ordet Kvalmende i stedet for å skrive McDonalds. Foto: iPadVis mer

Mcdonalds = Kvalmende, ifølge Apple

Når du skriver «Mcdonalds» på iPhone eller iPad, får du forslag om et helt annet ord.

Har du pølsefingre som ikke er anpasset de små tastaturene på smarttelefonene, kan du prise deg lykkelig for at det finnes ordbøker som stort sett klarer å korrigere språket, slik at ordene blir skrevet riktig.

Men noen ganger kommer ordbøkene med forslag som ikke henger helt på greip med ordene du prøver å taste inn.

Et godt eksempel på dette, er om du skriver inn ordet og navnet «Mcdonalds» i et norskspråklig iOS, altså operativsystemet du finner på både iPhone og iPad. Da får du opp intet annet en det svært så ladede ordet «kvalmende». Kanskje ikke helt det du mente å skrive?

>> LES OGSÅ: Dagens mest geniale oversettelse?

- Ikke veldig hyggelig

McDonald's i Norge er ikke særlig imponerte over Apples kanskje litt for kreative oversettelse.

- Det synes jeg ikke er veldig hyggelig, sier kommunikasjonsdirektør Margaret Brusletto.

Hun sier det er greit at ikke alle er like begeistret for hamburgerkjedens, men synes ikke det er riktig av Apple å uttrykke det gjennom sine produkter.

Kommunikasjonsdirektør Margaret Brusletto i McDonald's Norge. Foto: McDonald's Vis mer


- Det er mange som har forskjellige meninger om McDonald’s, og det skal dem få ha, men jeg synes ikke det skal komme til syne i et produkt som er så utbredt i Norge. Dette er ikke noe vi vil assosieres med hver gang noen prøver å skrive navnet vårt, sier Brusletto til DinSide.

Hun tror ikke valget av ord i ordboken er tilfeldig.

- Hadde det vært bokstaver som lå i nærheten av hverandre, ville jeg ikke reagert, men disse to ordene er jo helt forskjellig. Det er jo helt feil, sier Brusletto til DinSide.


McDonald's har nå satt igang IT-avdelingen for å finne mer ut av ordbokfeilen.

LES OGSÅ: McDonald's prøver ikke å lure deg

Velger å ikke kommentere

DinSide har flere ganger forsøkt å få en kommentar fra Apple Norge, men hverken Apple selv eller kommunikasjonsbyrået de bruker ønsker å kommentere saken. Dersom firmaet skulle skifte mening, vil DinSide selvfølgelig oppdatere denne artikkelen.

Har du flere eksempler på spesielle forslag i mobilordbøkene, kan du dele godsakene med andre DinSide-lesere i kommentarfeltet nederst.