<b>FRISTENDE: </b>Her ser du hvor mye penger Dinside ble forespeilet gjennom vervefunksjonen til mCash. Å premiere verving og ikke sette grenser på antall, slik som her, kan være ulovlig. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE
FRISTENDE: Her ser du hvor mye penger Dinside ble forespeilet gjennom vervefunksjonen til mCash. Å premiere verving og ikke sette grenser på antall, slik som her, kan være ulovlig. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKEVis mer

mCash tilbyr tusenvis av kroner for å verve vennene dine

Og det kan være ulovlig.

mCash er en app for å betale med mobiltelefonen. De har markedsført seg hardt, blant annet ved å dele ut penger til dem som registrerer seg.

De deler også ut penger til dem som klarer å verve vennene sine som kunder. Appen har en egen funksjon for å sende invitasjoner til kontaktene dine per SMS, og for hver kontakt som registrerer seg får du 20 kroner.

På Android-telefoner har appen samtlige kontakter avmerket som standard, og nederst summerer appen opp hvor mye penger dette kan bli. Selv får vi opp 2.800 kroner for våre 140 kontakter.

Dette kan høres fristende ut. Men det er også grunnen til at Forbrukerombudet mener funksjonen kan være ulovlig.

LES OGSÅ: Etter lang tid i tenkeboksen vil endelig norske matbutikker åpne for mobilbetaling

KRITISK: Fagdirektør Jo Gjedrem i Forbrukerombudet vet hva han snakker om, og mener mCash er på kant med loven. Foto: PER ERVLAND Vis mer


Lovlig med verving

- Vervekampanjer rammes i utgangspunktet ikke av markedsføringslovens «spam-forbud». Men juridisk praksis tilsier at mCash sin praksis kan være i strid med generelle bestemmelser, forteller fagdirektør Jo Gjedrem i Forbrukerombudet til Dinside.

Det er ikke ulovlig å tipse venner om tjenester som fungerer bedre jo flere man er, som sosiale medier, fildelingstjenester eller betalingsløsninger som mCash.

Det som kan være ulovlig er premiering og manglende grenser for vervingen. For dette kan føre til storstilt direktemarkedsføring uten mottakernes samtykke, likt spam.

Det har vært liknende saker oppe i Markedsrådet tidligere, hvor selskaper har blitt «dømt» til å avslutte kampanjene. Som Caliber Media i 2006, hvor deltakerne i en konkurranse kunne verve venner for å øke vinnersjansene sine.

LES OGSÅ: Glem mobilbetaling, nå er det klokkebetaling som gjelder

KJENT PROBLEMSTILLING: Da Caliber Media tapte i Markedsrådet ble det enda klarere hva selskaper kan tillate seg i vervekampanjer. Foto: NETTAVISEN.NO Vis mer


Ulovlig med premiering

«I en slik situasjon vil forbrukerne lett bli fristet til å tipse langt flere enn dem som kan være interessert i den aktuelle varen og tjenesten» skrev Markedsrådet i sitt vedtak

De mente resultatet av insentivet ble en «spam-effekt», og brukere som brydde seg mer om egen vinning enn å tipse venner. Caliber Media hadde en grense på 15 venner, men selv dette var for mye. mCash har på sin side ingen begrensning på antall venner man kan forsøke å verve.

- Tvert imot markedsfører de hvor mye man kan tjene på vervingen, og på den bakgrunnen mener vi funksjonen kan være i strid med markedsføringsloven, sier Gjedrem, og sikter til markedsføringslovens paragraf 6 om «urimelig handelspraksis»

LES OGSÅ: Ikke alle jubler for mobilbetaling – her er farene

FÅTT DEN? Slik ser tekstmeldingen man sender via mCash sitt vervesystem. Brukerne kan endre den om de ønsker. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer


VIL IKKE STYRE: mCash-direktør Daniel Döderlein vil ikke fortelle kundene sine hva de kan og ikke kan gjøre. Og han vil premiere verving. Foto: MCASH Vis mer


Fjerner knappen

mCash forteller Dinside at de allerede har fjernet knappen for å markere alle vennene sine på iPhone-utgaven, og at knappen er på vei ut av Android-appen. Dette skjedde før ombudet tok kontakt, men man kan fortsatt markere alle vennene sine – én etter én.

Det er også begrensninger på verving av venner som allerede er forsøkt vervet.

- Det er trist om én eller to har opplevd å få irriterende meldinger, men vi kan ikke stoppe folk fra å sende invitasjoner. Skal vi gå inn som overformynder og si hvor mange venner du kan invitere? Skal det være forbudt å ha flere enn 50 venner? Eller 10? spør mCash-direktør Daniel Döderlein retorisk overfor Dinside.

- Men å fortelle at du kan tjene tusenvis av kroner på å invitere hundrevis av venner, åpner vel for misbruk av funksjonen?

- Ordet «misbruk» er spesiell. Du har nummerne i kontaktlista for det økosystemet du vil ha med deg over til mCash, og vi belønner de som gidder å introdusere en ny tjeneste for sine venner, svarer Döderlein, som mener forsvinnende få har spekulert i funksjonen.

LES OGSÅ: Se hvor mange begresninger det var da Valyou ble lansert i fjor vinter

TENKER PÅ BARNA: Rådgiver Kjellaug Tonheim Tønnesen i Barnevakten er bekymret for at barn også mottar mCash-reklamen. Foto: BARNEVAKTEN Vis mer


Rammer også barn

Det var organisasjonen Barnevakten som først tok opp saken med Forbrukerombudet.

«Er dette lovlig reklame overfor barn???» skrev en bekymret forelder til organisasjonen. Begge barna hennes hadde nemlig fått en tekstmelding hvor de ble tipset om å laste ned mCash. Meldingene kom fra venner som hadde brukt den omtalte vervefunksjonen. For selv om tjenestens vilkår setter en 15-årsgrense, er det i praksis ingen aldersgrense på vervingen.

- Denne vervepraksisen rammer alle, men vi mener at den er spesielt uheldig overfor barn, sier rådgiver Kjellaug Tonheim Tønnesen i Barnevakten til Dinside.

mCash mener det ikke er praktisk mulig å unngå at barn blir invitert, men understreker at tjenesten har 15-årsgrense. Neste versjon av mCash vil få et nytt vervesystem, men hvordan dette skal se ut kan ikke Döderlein svare på.

LES OGSÅ: Rumpebilen ble forbudt – ikke lov å kjøre rundt med stor rumpereklame