På dagligvareekspressen.no kan du få hjelp til dine faste innkjøp.
På dagligvareekspressen.no kan du få hjelp til dine faste innkjøp.Vis mer

Matvarene levert på døra

Det finnes hjelp for folk med dårlig tid.

- Vi jobber for at folk som synes de har det travelt, skal slippe å bruke mellom en halv og en hel arbeidsdag i butikken. Enkelte bruker mye tid i kassakøer i løpet av en uke, spesielt de som må handle når alle andre også handler, sier Øyvind Hammer til DinSide.

Sammen med Arne Aarnes har han startet Dagligvareekspressen som et alternativ til de som synes det er mer praktisk å handle matvarene på døren.

Vanlige priser

- Vi fungerer egentlig som en vanlig butikk. Vi har de samme matvarene som man kjenner fra kolonialen, og vi har det samme prisnivået. Vi tar ikke 40 kroner for en agurk, sier Hammer.

Dagligvareekspressen kjøper inn sine matvarer fra grossist og har sitt eget plukklager. Dermed kan de ta noenlunde samme avanse som en Kiwi- eller Rema-butikk. I tillegg betaler du 108 kroner per levering for pakkingen og kjøringen.

- Hos oss får du alt det du vanligvis handler i en kolonial. Melk og brød, pålegg, frukt og grønt. Trenger du fersk roastbeef, må du gå i butikken, for vi har ikke fersk kjøtt og fisk, sier Hammer.

Lyst på frokost på døra? Vi testet butler-tjeneste

Slik gjør du

For å kunne benytte deg av Dagligvareekspressen må du ta kontakt med dem for å avtale et informasjonsmøte. Dagligvareekspressen er først og fremst et rett hjem-tilbud, ingen nettbutikk slik som ICA Rett Hjem.

Foreløpig tilbys bare tjenesten i Oslo-området. Da er Drammen, Ski og Oppegård inkludert.

- Vi avtaler en tid hvor vi kommer hjem til deg og lager en plan for innkjøpene. De fleste av oss tror at vi ikke har et fast handlemønster, men det viser seg at vi ofte holder oss innenfor 5-6 grønnsakstyper. Enten er du en kylling-person, eller så foretrekker du oftere nakkekoteletter. Det er som regel lett å identifisere et handlemønster, forklarer Hammer.

Sammen med kunden blir de enige om hva de skal levere hver uke, annen hver uke, og så videre. Og det er mulig å gjøre endringer underveis.

- Tannbørste bytter man for eksempel kanskje hver femte uke, og da noterer vi oss det, sier Hammer.

«Du går ikke i banken for å betale regninger. Hvorfor gå i butikken for å handle mat? Det er tross alt ingen stor kunst å fylle opp kjøleskapet. Øyvind Hammer, Dagligvareekspressen »



Er matbutikken helsefarlig?

Betaler med kort

- En typisk kunde hos oss er de som føler at de ikke en gang har tid til å ta det informasjonsmøtet. Derfor skal kunden slippe å tenke noe særlig mer, etter det første møtet med oss, sier Hammer.

Tilbudet kan imidlertid være interessant også for handikappede, eller eldre mennesker som trenger hjelp med handlingen.

De fleste kundene vil ha maten hjemkjørt tirsdag, onsdag eller torsdag. Også dette avtales på forhånd.

Når matvarene leveres på døren til avtalt tid, har sjåføren en kortterminal slik at du kan betale på akkurat samme måte som du ville gjort i butikken.

Dagligvareekspressen er imidlertid ikke en 7-eleven. Du kan ikke impulshandle, men må avtale innkjøpene på forhånd.

Spar tusenvis på å velge riktig butikk

Sparer tid og penger

Hammer forteller at kundene sier at de sparer både tid og penger på å få varene hjemkjørt.

Det er et velkjent triks at du kan spare inn på husholdningsbudsjettet, dersom du planlegger innkjøpene dine og unngår å handle flere ganger i uka. Hvis du benytter deg av Dagligvareekspressen i stedet for å gå og plukke i butikken på tom mage, kommer du meget mulig bedre ut økonomisk - forutsatt at du ikke går i butikken i tillegg.

- En av våre kunder regnet på hvor lang tid han pleide å bruke i matvarebutikken, og fant ut at han nå kunne ta seg en ekstra friuke, sier Hammer.