Bruk grovt brød! Det er mye sunnere enn hvitt brød.  Foto: Colourbox.com
Bruk grovt brød! Det er mye sunnere enn hvitt brød. Foto: Colourbox.comVis mer

Matpakketips til barna

I disse dager smøres mange matpakker i de ganske hjem. Sats på noe sunt og spennende!

Forrige uke var mange barn på plass igjen i barnehagen eller på skolebenken, og hele 60.000 barn har møtt opp til sin aller første skoledag.

For mange er det full fart i hjemmet om morgenen, og man har lett for å lage matpakker man ikke tenker så nøye over – man gjør det som er enklest og greiest. Men som for oss voksne, er et sunt kosthold viktig for både helsen og trivselen til barna.

Skoleelever tilbringer ofte opp til åtte timer på skolen hver dag, og har behov for minst ett ordentlig måltid i løpet av dagen – av ernæringsmessige, helsemessige og trivselsmessige årsaker, melder Helsedirektoratet i et skriv.

Har du noen matpakketips til en overvektig gutt? Se her hva Lommelegen svarer.

Her er noen tips til hvordan man kan lage sunne og spennende matpakker.

Skinka må ut av matpakken
Vis matpakkevett
For dårlig mat i SFO

Sunt og godt

  • Frukt og grønt. Ha alltid med en frukt eller en grønnsak. Legg dette i en plastbeholder, sånn at barnet har noe å legge avfallet i etterpå. I tillegg vil ikke frukten eller grønnsaken moses utover hele sekken.
  • Unngå brun frukt. For å unngå at oppskåret frukt blir brun, kan du helle litt juice, vaniljekesam eller sitronsaft over fruktbitene.
  • Grovt brød! Dropp loffen og fint brød. Bruk tykke skiver med grovt brød. Du kan også variere mellom grove rundstykker, knekkebrød, ciabatta, baguetter eller fullkornstortilla.
  • Forskjellig pålegg. Varierer på påleggsfronten: brunost og hvitost (gjerne magre eller halvfete varianter), mager kesam eller mager cottage cheese, makrell i tomat, fiskepudding, leverpostei, kaviar, kalverull, kokt skinke, kalkun- og kyllingpålegg.
  • Lag dagen før. Hvis du har behov for å lage matpakken dagen før kan en pastasalat med grønnsaker være en fin variasjon. Matpakken kan også smøres kvelden før. Da har du bedre tid og kan lage matpakker som barna har lyst på.
  • Tapastallerken! Trenger du en variant for den tradisjonelle brødskiven? Skjær brødet i staver og legg cherrytomater, ostekubber, pølsebiter eller skinketerninger ved i matboksen. Les også: Alternativ kosemat
  • Müsli. Sender du med kornblanding, kan du også sende med favorittyoghurten som kan blandes med kornet. Dette vil ikke skolen ha
  • Vafler. Grove vafler er et ypperlig alternativ å bruke i matpakken istedenfor tradisjonelt brød.
  • Gårsdagens rester. Rull kalde pannekaker fra middagen i går sammen med salat, skinke og ost. Maten som barna liker
  • Nøkkelhullmerket. Bruk gjerne nøkkelhullsmerket mat i nisten. Den inneholder mindre fett, salt og sukker, og mer fiber. Vet du hva dette hullet betyr?
  • Bruk mellomleggspapir. Husk å bruke mellomleggspapir, og gjerne en stor matboks hvor du får plass til grønnsaker eller frukt.
  • Unngå ”våt” ost. For å unngå at osten blir ”våt” kan du pakke inn salatblad, agurkskiver, reddiker og paprikabiter i plastfolje, og så kan barnet selv legge skivene på brødet når han /hun skal spise.
  • Skolefruktordning. Abonner på skolefrukt hvis du har barn i barneskolen. Da får barnet en frisk frukt eller grønnsak hver dag. Det kan være pære, appelsin, banan, gulrot eller kiwi, avhengig av sesong. Ungdomsskoler og skoler med 1.-10. klasse skal tilbys gratis frukt og grønt.
  • Drikke. Abonner gjerne på skolemelk, enten skummet, ekstra lett eller lettmelk. Vann og juice er også god drikke til matpakken. Fokus på skolemelk
  • Kilde: Melk.no og Helsedirektoratet