Mennesker som bor på Kreta og som følger middelhavsdietten, har færre allergiplager. Foto: Colourbox.com
Mennesker som bor på Kreta og som følger middelhavsdietten, har færre allergiplager. Foto: Colourbox.comVis mer

Maten som letter plagene

Avhengig av nesedråper og piller i allergisesongen? La heller maten gjøre susen.

Se for deg at legen din anbefaler deg å spise flere druer, istedenfor å gi deg allergimedisiner. Det høres kanskje litt fjernt ut, men det er slettes ikke helt urealistisk.

For på samme måte som visse mattyper kan bidra til at treningsøkten blir bedre, kan et riktig kosthold bidra til at du føler deg bedre når allergisymptomene herjer som verst, skriver WebMD.

Et kosthold kan styrke luftveiene. I tillegg har enkelte mattyper næringsstoffer som kan styrke immunforsvaret, slik at kroppen kan bekjempe infeksjon i bihulene og luftveisinfeksjoner – som allergikere ofte opplever.

Les lenger ned i artikkelen hvilke matvarer som gjør trikset.

Husk også at pollen kan gi matallergi
Allergi og øl kan bli krøll
Bli kvitt pollenplagene

Her er allergi uvanlig

Men først, en kjapp reise til øya Kreta. Her er det svært uvanlig med flere av de allergitypene vi er kjent med her hjemme på denne tiden av året. Men hvorfor?

Her lever de fleste av et kosthold som består av mye frisk frukt og grønnsaker, fisk, olivenolje og nøtter. Disse matvarene er rike på antioksidanter, som forbedrer immunforsvaret og beskytter cellene mot skadelige frie radikaler som kan føre til en rekke sykdommer.

I en studie publisert i tidsskriftet Thorax påviser forskere at mennesker som bor på Kreta og som spiser denne såkalte middelhavsdietten, har færre allergier. Det var spesielt mat som nøtter, druer, appelsiner, epler og friske tomater som hadde denne egenskapen. De samme forskerne fant at inntak av margarin kunne øke risikoen for allergier, fordi den typen fett som finnes i smør kan øke risikoen for betennelse.

Les også: - Margarin gjør deg tykk og dum

Her er de beste allergirådene

Dette bør du spise

Her er en liste over tre matvarer som inngår i middelhavsdietten som beskytter allergikere.

Nøtter. Nøtter er en god kilde til magnesium og vitamin E. Studier viser at magnesium kan styrke lungefunksjonen og lette pusteproblemer hos allergikere. Vitamin E øker immunforsvaret og kan i tillegg redusere risikoen for infeksjon i de øvre luftveier. Som antioksidant, beskytter vitamin E mot ødeleggende frie radikaler.

Epler, appelsiner og tomater. Disse er rike på en annen antioksidant, vitamin C. I en annen studie har forskere sett at dette beskytter mot både allergier og astma.

Druer. Skinnet på druer er fylt med antioksidanter og resveratrol – et stoff som forekommer naturlig, som beskytter mot betennelse i kroppen. Druer kan beskytte mot både allergier og pustevansker.

Fisk mot allergi

Fet fisk som inneholder omega-3 fettsyrene DHA og EPA er også kjent for å redusere risikoen for betennelse i kroppen.

Den amerikanske barnelegen William Sears, som snart er ute med boken MEG, forteller om fordelene med å spise omega-3 fettsyrer. Hans råd er å spise mye fisk som laks, makrell, sild, ørret, sardiner og tunfisk, som er gode kilder til disse fettsyrene. Hvis fisk ikke smaker godt for ganen, bør man ta omega-3 tilskudd eller fiskeolje, mener han.

Murray Grossan, øre-nese-hals-lege, og medforfatter i boken The Sinus Cure, har andre råd på hvordan allergiplager kan bekjempes:

Varm te med sitron og honning på morgenkvisten bidrar til bevegelse i de små nesehårene, som holder pollenstøv og annen forurensning unna. På den måten unngår man nysing og pustevansker på morgenen. Urter som fennikel, anis, salvie og bukkehornkløver kan stimulere nesehårene enda mer, ifølge Grossan.

Urter kan også beskytte mot migrene

Grønn, hvit og svart te er full av flavonoider, som er en gruppe antioksidanter som beskytter mot betennelse. De styrker også immunforsvaret.

Andre matvarer som kan ha en beskyttende effekt, er østers, reker, fullkorn, tofu, krabbe og magert kjøtt - som er rike på sink, som ser ut til å styrke immunforsvaret