Maten som brenner fettet

Du blir hva du spiser, heter det. Her er 6 gode tips til deg som vil spise mat som setter fart på forbrenningen.

Føler du deg tufs og uopplagt i høstmørket? Begynner buksene å stramme rundt midjen? Spis mer fisk, koffein og melk - maten kan øke kroppens forbrenning.

Melk: Melk inneholder mye kalsium. Kalsium minsker opptaket av fett i tarmen. Mer kalorier går altså ut i toalettet og mindre går ut i fettcellene, ifølge den svenske ernæringseksperten Fredrik Paulún.

Du vil ikke miste kiloene på flekken, så er målet å gå rask ned i vekt bør du finne en annen metode. Den langsomme vektreduksjonen kan imidlertid være en fordel. Da vil kroppen få tid til å tilpasse seg den nye vekten.

I studiene Paulún har sett på, har personer med tilstrekkelig kalsiuminntak gått ned mellom fire og fem kilo per år.

Chili: Sterke krydre gir høyere forbrenning og chili gir best effekt. Ifølge en japansk-kanadisk studie der et utvalg spiste mat med og uten chili, viste resultatene at personene som spiste mat med chili kjente mindre sult når de hadde spist et måltid med chili.

Fet fisk: Fet fisk inneholder fettsyrer som øker mengden av enzymer som bryter ned fettet.

Vann: Å drikke vann om morgenen kan sette fart på fettforbrenningen, viser en tysk studie. Forsøkspersonene drakk en halv liter vann på tom mage, og i løpet av 10 minutter økte stoffskiftet med 30 prosent og fordøyelsen holdt seg jevnt i halvannen time.

Kaffe: Koffeinholdet i både kaffe og te bidrar til økt fettforbrenning, men det skal ganske store mengder til. En undersøkelse fra USA viser at rundt fire til fem kopper kaffe om dagen må til.

Lav GI: Mat med langsomme karbohydrater (lav glykemisk indeks) hjelper oss med å forbrenne fett. Etter et måltid frigjøres insulin, som er et hormon som produseres i bukspyttkjertelen. Hensikten er å fortelle alle cellene i kroppen at de skal ta opp sukker fra blodbanen. Jo mer sukker vi spiser, desto mer insulin må kroppen produsere. Insulinet hemmer fettforbrenningen. Mat med lav GI gir derfor bedre fettforbrenning.

Først opprettet: 05.12.2005
Sist redigert: 12.10.2007