Maten du ikke bør droppe

Fyll handlekurven med dette neste gang du er i butikken.

Supermat er hot og bra for helsa, men mange av de eksotiske fruktene kan være både dyre og vanskelige å få tak i. Derfor kan du være glad for at en rekke gamle, gode klassikere, som dessuten er lett å finne på super’n og ikke koster deg all verden, er like gode alternativ.

På oppfordring fra New York Times’ nettutgave har Jonny Bowden, ernæringsfysiolog og forfatter av boka The 150 Healthiest Foods on Earth, oppdatert lista si med ”glemte” grønnsaker som er lett å finne, men som vi ikke nødvendigvis er flinke nok til å legge i handlevogna vår.

Les også: Sunn handlevogn

Her er et utdrag av Bowdens liste:

Rødbeter

- Rødbeter er som rød spinat, siden de er så rike på folater. De inneholder også røde pigmenter som kan forebygge kreft, sier Bowden til nytimes.com.

Rødbeter kan også være løsningen for dem som vil ha et bedre sexliv. Grønnsaken inneholder nemlig høye nivåer av mineralet bor som påvirker produksjonen av sexhormoner. I tillegg kan bor hjelpe mot leddgikt og støtte hjernen. Les mer om rødbeter her.

Les også: Vitaminguide fra A til Å

Illustrasjonsfoto: Colourbox Vis mer


Kål

Vanlig hodekål, rødkål, grønnkål, savoykål og blomkål er sunne grønnsaker med gode helseeffekter. Kålen er proppfull av vitaminer, jern kalsium og fiber, og undersøkelser viser at den beskytter mot sår og kreftsykdommer i hele mage- og tarmområdet.

Romerne brukte faktisk kål som en motgift mot alkohol, og alle som har hepatitt, leverbetennelse eller problemer med avgiftning i kroppen, kan dra nytte av å spise en neve rå kål daglig. Les mer om kål her.

Kanel

Den medisinske effekten av kanel er kjent i mange land. Det populære krydderet er rikt på antioksidanter, og forskning har vist at kanel har en effekt som likner på måten insulin fungerer i kroppen.

Fedon Lindeberg sier til nrk.no at en halv teskje kanel om dagen er bra for helsa. Undersøkelser viser at etter 40 dager senkes blodsukkeret - en reduksjon som kan sammenliknes med bruk av medikamenter.

Svisker

Svisker er tørkede røde eller blå plommer. De er bra for fordøyelsen, forebygger forstoppelse og er også en av de matvarene som er mest rik på antioksidanter. Les mer om plommer og svisker her.

Blåbær

Blåbær er også fulle av antioksidanter. Bærene senker kolesterolnivået og reduserer risikoen for hjertelidelser. Det beste av alt er at du kan få tak i dem helt gratis. Det er bare å komme seg på skogstur og plukke i vei. Fryser du bærene, kan du nyte dem hele året rundt. Du kan lese mer om blåbær her.

Sardiner

Sardiner er kanskje noe av det mest helsebringende som det går an å spise, ifølge Jonny Bowden. For det første er de fulle av proteiner, som bidrar til å stabilisere blodsukkeret, gir metthetsfølelse og stimulerer forbrenningen. I tillegg er sardiner en god kilde til omega 3-fettsyrer.

Illustrasjonsfoto: Colourbox Vis mer


Granateple

Granateplet har de siste årene blitt en gjenganger i de fleste fruktdisker. Frukten har ti ganger så mange antioksidanter som appelsiner og nesten 40 ganger mer enn epler. Granateplet skjæres opp som et vanlig eple eller en appelsin, og de små, saftige kjernene kan spises alene eller drysses over salater.

Gresskarfrø

Gresskarfrø smaker deilig som ristet snacks og er fullpakket med magnesium og mineraler. Frøene har tradisjonelt vært brukt mot vannlatingsbesvær, og menn med prostataplager blir ofte rådet til å spise to spiseskjeer daglig.