Garantert komplimenter - eller pengene tilbake! Foto: Berit B. Njarga
Garantert komplimenter - eller pengene tilbake! Foto: Berit B. NjargaVis mer

Match holder det de lover

Garanterer deg pengene tilbake om komplimentene uteblir.

Nylig lanserte kleskjeden Match en ny garanti, hvor de lover pengene tilbake hvis du ikke får komplimenter for klesplagget du har kjøpt.

DinSide har tatt kleskjeden på ordet, og testet om kleskjeden holder det de lover.

Slik gikk det

Utkledd som en gjennomsnittlig forbruker har undertegnede gått til innkjøp av en genser fra kjeden, for så å levere den tilbake. Den nye garantien gjelder kun utvalgte produkter i Match-butikkene, som er merket "Compliments guaranteed".

Foto: Berit B. Njarga Vis mer


Etter noen uker dro vi tilbake til butikken for å levere genseren tilbake.

Det var utvilsomt litt flaut å gå i butikken og forklare at "Nei, jeg fikk ingen komplimenter og vil gjerne ha pengene tilbake." Men Match holder det de lover.

Etter en ørliten stillhet fra kassedamen, som tydeligvis ikke hadde fått denne henvendelsen fra andre kunder, var spørsmålet om vi skulle ha noe annet i stedet, eller ville ha pengene tilbake.

Les også: Gir deg pengene tilbake hvis kaffen smaker dårlig

Markedssjef Maria Willumsen. Foto: Match Vis mer


Stolte over produktene

Bakgrunnen for den nye garantien er ifølge markedssjef Maria Willumsen to ting.

– Vi har jobbet mye med kolleksjonene, og føler oss trygge og stolte over produktene våre. Samtidig vil vi gi kundene våre en ekstraservice, sier hun til DinSide.

Willumsen legger til at det selvsagt er en garanti med glimt i øyet, som kanskje kan gjøre nordmenn flinkere til å gi og ta i mot komplimenter.

– De fleste av oss ønsker en kompliment når vi har kjøpt oss noe nytt. Kanskje vi kan hjelpe nordmenn til å bli bedre på dette, sier Willumsen, og understreker at hun ikke nødvendigvis tror Match vil selge så mye mer på grunn av kampanjen.

– Vi ønsker å skille oss ut, og si noe om kvaliteten på klærne vi selger, sier Willumsen.

Les også: Produsenten gir deg pengene tilbake om du knuser tallerkenen

Lykkes ikke med posisjonering

Hvordan responsen blir på den nye garantien er det antakelig for tidlig å si, og så langt kjenner Willumsen kun til at én kunde utenom DinSides utsendte har benyttet seg av den.

Høyskolelektor ved Norsk Markedshøyskole, Dag Inge Fjeld, er usikker på effekten av kampanjen. Han mener kleskjeden Match begynner i feil ende.

– Match burde først vektlegge hvorfor de er bedre på å velge produkter for deg. Hva er det med Match som er annerledes, og hvorfor er de bedre enn konkurrentene, sier han til DinSide. Fjeld er også kommunikasjonsrådgiver for BTF Målgruppeinnsikt.

Han tror kleskjeden bommer både når det gjelder posisjoneringsstrategi, og i forhold til det kulturelle.

– Kulturellt sett er vi nordmenn høflige og ordentlige, men reserverte. Det er noe unorsk ved dette med å gi komplimenter, som gjør at jeg ikke tror det treffer norske forbrukere, sier han.

Les også: Her finner du de beste nettbutikkene