Mat gir deg godt humør!

Føler du deg trøtt og sliten? En ny studie viser at inntak av mat løfter humøret. Her kan du se eksempler på mat som holder humøret stabilt.

Føler du deg trøtt og sliten? En ny studie viser at inntak av mat løfter humøret. Her kan du se eksempler på mat som holder humøret stabilt.

Forskere ved Universitetet i Surrey i England har undersøkt hvordan mat påvirker humøret hos kvinner. 40 kvinner deltok i studien. Kvinnene ble delt inn i to grupper klassifisert som trøste-spisere og de som har et normalt forhold til mat. En trøste-spiser spiser på grunn av negative følelser og ikke nødvendigvis av lyst eller sult. Alle kvinnene i undersøkelsen ble bedt om å beskrive sitt humør og hvordan de følte seg etter å ha spist i løpet av en dag.

Resultatene som ble presentert på et møte i The British Psychological Society i Blackpool, viste at alle kvinnene, uansett hvilken gruppe de tilhørte, følte seg lettere til sinns etter å ha inntatt et måltid.

Kvinnene som var trøste-spisere var oftere stresset, anstrengt, irriterte, trøtte og sinte enn kvinnene som ikke var trøste-spisere. Likevel var det ingen forskjell på hvordan de forskjellige beskrev at de følte seg rett etter et måltid. Dette funnet var overraskende for forskerne.

- Vi hadde regnet med å finne større innvirkning på humøret hos trøste-spiserne. Det ville også gjort det lettere å forklare hvorfor noen blir trøste-spisere, sier en av forskerne bak studien, Katherine Appleton, til Reuters Health.

- Våre funn tyder på at inntak av mat ikke har større innvirkning på sinn og humør hos enkelte og at dette derfor ikke kan være årsaken til at noen utvikler seg til å bli trøste-spisere.

Det er mer logisk å tro at en person kan bli trøste-spiser dersom vedkommende til stadighet, når han/hun er deprimert, spiser for å føle seg bedre, sier Appleton.

Tips! Humøret ditt vil holde seg jevnere dersom du spiser mat som ikke gir deg store blodsukkersvingninger. Raske karbohydrater, som for eksempel loff, boller, cola og annen søt drikke, gjør at blodsukkeret ditt øker og daler raskt. Det beste er å spise mat som holder blodsukkeret stabilt gjennom hele dagen.