Illustrasjonsfoto: Colourbox.com
Illustrasjonsfoto: Colourbox.comVis mer

Mat for perlehvite tenner

Du trenger ikke ty til dyre behandlinger for å få flotte tenner.

Det kommer sikkert ikke som noen overraskelse at Cola er en av tennenes verste fiender. Men det er ikke bare de vanlige syndebukkene som kan sette varige spor i perleraden.

Les også: Frukt etser bort tennene

Til og med sunne matvarer kan gi deg hull, mens andre tvert imot kan beskytte mot tannråte, tannkjøttsykdommer, erosjon og til og med dårlig ånde.

Nettstedet WebMD har snakket med en rekke eksperter for å få oppskriften på et kosthold som tennene og tannkjøttet ditt vil elske:

1. Spis karbohydrater bare til måltider

Litt potetgull eller et rundstykke kan faktisk være like skadelig for tennene dine som en sjokoladekjeks. Alle karbohydrater brytes nemlig ned til enkle sukkerarter og ender opp som plakk etter at bakteriene har gått til angrep. Plakk er den vanligste årsaken til tannkjøttsykdom og tannråte. Når du spiser store mengder mat, produserer du mer spytt som skyller tennene rene. Derfor er det bedre å spise karbohydrater til hovedmåltidene enn som snacks. Tyggegummi kan også bidra til å øke spyttproduksjonen.

Les også: Munnen avslører deg

2. Drikk te

Svart og grønn te inneholder polyfenoler som hindrer at det dannes plakk. Te kan også hindre at du får dårlig ånde siden det stanser veksten av bakteriene som forårsaker den dårlig lukten. Mange tesorter inneholder også fluorid som hjelper til med å beskytte mot karies.

Vær imidlertid obs på at te, i likhet med vin, inneholder garvesyre som bryter ned proteiner, blant annet de som finnes som en tynn hinne på tannoverflaten. Dette kan føre til at tannoverflaten blir brunaktig over tid.

Hvis målet er å skremme Karius og Baktus, kan te altså bidra til en viss grad. Hvis målet er skinnende, hvite tenner, bør du derimot unngå te. Det skal ikke være lett...

Har du dårlig ånde? Slik tester du

3. Drikk med sugerør

Sugerør bør ikke være forbeholdt barnebursdager og paraplydrinker. De fleste leskedrikker, sportsdrikke og juicer inneholder syrer som kan føre til erosjon på tannemaljen. Det gjelder også de sukkerfrie versjonene. Hvis du drikker gjennom et sugerør som er rettet mot bakre del av munnen, begrenser du væskens kontakt med tennene.

4. Spis mer C-vitaminer

Vitamin C er sementen som holder cellene dine sammen. På samme måte som det er viktig for huden din, er det også viktig for tannkjøttet ditt. En studie viser at personer som spiste mindre enn 80 mg C-vitamin daglig (tilsvarende en appelsin), hadde 25 prosent større risiko for å få tannkjøttsykdom enn personer som spiste 180 mg eller mer.

Her er alt du trenger å vite om vitaminer og mineraler

5. Få i deg nok kalsium

Personer som får i seg minst 800 mg kalsium hver dag, er mindre utsatt for å utvikle alvorlig tannkjøttsykdom, ifølge en ny studie. Rundt 99 prosent av kalsiumet i kroppen befinner seg nemlig i skjelettet og tennene. Kalsium fra mat som melk, ost og yoghurt styrker kjevebeinet som hjelper til med å holde tennene på plass.

Har du ikke troen på at kostholdet kan gjøre jobben? Dette koster det å bleke tennene

Kilde: WebMD.com