Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Colourbox.com
Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Colourbox.comVis mer

Mars-funn gir oss bedre søvn

Astronauter som skal til Mars, må forberede seg på et døgn på 24 timer og 39 minutter. Dette kan gi deg og meg bedre søvn.

Er det tortur å stå opp om morgenen? Eller våkner du altfor tidlig? Årsaken kan være at døgnet ikke har 24 timer for alle. En amerikansk studie viser nemlig at døgnet kan variere med en hel time, ettersom vi har forskjellige biologiske klokker.

Oppdagelsen ble gjort i forbindelse med et eksperiment som skulle hjelpe astronauter å tilpasse seg livet på Mars hvor døgnet har 24 timer og 39 minutter.

Eksperimentene viste blant annet at eksponering av 45 minutters skarpt lys to ganger hver kveld kan hjelpe personer å tilpasse seg en lengre dag, som for eksempel på Mars.

Lei av å telle sauer? Her får du gode søvntips:

Omtrent som jet-lag
Dr. Charles Czeisler ved Divison of Sleep Medicine ved Brigham and Women’s Hospital er en av forskerne bak studien. Han mener resultatene kan ha stor betydning for behandlingen av døgnrytmeforstyrrelser.

- Det inkluderer også skiftarbeidforstyrrelse og framskyndet søvnfasesyndrom, sier han til MSNBC.com.

Ifølge Czeisler kan en 25-timers dag være nok til å gi deg jet-lag, og dermed kan du slite både med å lære, huske ting, reagere raskt og sove.

Visste du at søvnmangel også kan svekke moralen din?

Lurer systemet
Bjørn Bjorvatn, søvnforsker og professor ved Universitetet i Bergen, kjenner godt til Czeislers forskning. Han påpeker at dette ikke er noe nytt, og at lysterapi har vært brukt i behandling i Norge i 11 år.

- Forstyrrelser i døgnrytmen er en vanlig årsak til søvnproblemer. Dagslys kan ”lure” systemet, og mange vil ha nytte av lysterapi. Men når man slutter med terapien, vil det skli ut igjen, forklarer han.

Et ekstremt A-menneske lider av framskyndet søvnfasesyndrom og må forlenge døgnet, på samme måte som astronautene som skal til Mars. Dette er imidlertid langt mer sjeldent enn forsinket søvnfasesyndrom som er vanlig hos B-mennesker. Det er den hyppigste av døgnrytmeforstyrrelsene, og kjennetegnes av at hele søvnfasen er forskjøvet til et senere tidspunkt enn normalt.

Ungdom sliter spesielt med å stå opp om morgenen:

- For dem kan lysterapi om morgenen være effektivt, forklarer Bjorvatn.

For å få et best mulig søvnmønster, bør du prøve å leve regelmessig og holde samme rytme både i ukedager og helger, oppfordrer søvnforskeren.