Mangel: Hva kan du kreve?

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Har produktet en mangel, kan du velge mellom flere ulike beføyelser:

  • Tilbakeholdsrett. Hvis du ikke har betalt for gjenstanden er det enkleste å holde tilbake kjøpesummen inntil mangelen er reparert.
  • Omlevering eller reparasjon. Du kan kreve at selgeren reparerer gjenstanden, eller at du får et nytt produkt.

    Det er du som kan velge om du vil ha en ny vare eller om den skal repareres. Selgeren kan bare kreve å få reparere - i stedet for å gi deg en ny vare - dersom det er umulig å fremskaffe en ny, eller hvis dette det vil medføre en urimelig kostnad.

    I praksis betyr det at varer som er utgått, og dyre varer som faller raskt i verdi, normalt ikke kan omleveres. Motsatt: Ved masseproduserte varer som finnes på lager bør omlevering være utgangspunktet.

    I forhold til den gamle kjøpsloven er hovedregelen nå at du har krav på en lånegjenstand dersom omlevering eller reparasjon tar mer enn en uke. Selgeren har også kun to forsøk på å rette opp mangelen. Mislykkes dette, kan du kreve prisavslag eller heving av kjøpet.

  • Prisavslag - heving av kjøpet. Prisavslaget skal tilsvare varens verdireduksjon. Er varen bare verdt halvparten så mye med mangelen, kan du kreve et prisavslag på 50 %.

    Dersom mangelen ikke er uvesentlig kan du også heve kjøpet. Det betyr at du må levere tilbake varen, og at selgeren må betale tilbake kjøpesummen med tillegg av forsinkelsesrente. Renten skal i så fall beregnes fra du reklamerte.

  • Erstatning. Har du fått økonomiske tap på grunn av mangelen, for eksempel at tørketrommelen har ødelagt tøyet ditt, kan du kreve erstatning for tapet.