IKKE SKRIV UNDER: Sjekk først at alt du ble lovt muntlig, også står i kontrakten. Foto: Berit B. Njarga
IKKE SKRIV UNDER: Sjekk først at alt du ble lovt muntlig, også står i kontrakten. Foto: Berit B. NjargaVis mer

Mange klager på ferieklubber

Nordmenn lar seg lure under ferieturen til Spania.

Hovedvekten av klagene fra norske forbrukere til Forbruker Europa i 2010 gjaldt Spania, viser deres ferske årsrapport.

Vis mer

Det er spesielt ferieklubber norske forbrukere sliter med, som sammen med Timeshare utgjorde 30 prosent av fjorårets klager.




Blir svindlet

- Norske forbrukere ringer etter at de har kommet hjem, og føler seg lurt, sier Kirsti Pamphlett i Forbruker Europa.

- Mange forhåndsbetaler et depositum i Spania, og oppdager deretter at innholdet i kontrakten ikke stemmer overens med det de ble lovet på kontraktsmøte, eller de kan ha følt seg presset til å undertegne på stedet. Andre leser på nettet når de kommer hjem at det er snakk om useriøse ferieklubber, og angrer seg, sier Pamphlett.

Hun råder norske forbrukere som blir tilbudt timeshare eller medlemskap i ferieklubb i Spania om å være spesielt oppmerksom på følgende:

Timeshare: Det er vanskelig å få solgt andelen sin og man må uansett betale den årlig vedlikeholdsavgiften selv om man ikke benytter andelen sin. Avgiften kan også øke.

Ferieklubb: Les kontrakten nøye, se at alt som har blitt lovt muntlig er nedfelt. Ikke skriv under på stedet, ta deg god tid til å undersøke ferieklubben før du undertegner, et googlesøk vil ofte avsløre mye.

Les også: Sjekk at du ikke ble svindlet på ferien

Problematisk bilimport og netthandel

Også mange nordmenn opplever problemer med svenske næringsdrivende, som utgjør 26,9 prosent av de totale klagene.

Her er det negativt salg som er et av hovedproblemene.

- Norske forbrukere får tilsendt varer de ikke har bestilt. Dette gjelder i stor grad helsekostprodukter, men i 2010 gjaldt mange av klagene dessuten tilsendte fakturaer for boligvurdering, en tjeneste forbrukerne trodde var gratis, sier Pamphlett.

Også Tyske næringsdrivende får passet påskrevet av misfornøye norske forbrukere, som spesielt opplever vansker ved import av bil fra Tyskland.

Her klager forbrukerne spesielt på manglende momsrefusjon, mens andre ønsker å reklamere på den importerte varen.

Netthandel er et annet område hvor norske forbrukere sliter, og her er verstingen Storbrittania, som er tilholdssted for en rekke nettbutikker. 101 av fjorårets klager til Forbruker Europa gjaldt britiske næringsdrivende, men det var ingen spesifikke nettbutikker som går igjen i klagesakene.

Les også: Slik lar vi oss svindle på nettet

Oppgang i antall klager

Forbruker Europa behandler klager fra norske forbrukere som opplever tvister knyttet til kjøp av varer og tjenester fra næringsdrivende i EU- og EØS-land.

I 2010 mottok de totalt 1.845 henvendelser, som er en økning på 22,4 prosent fra 2009. Mye av dette skyldes klager på flyselskapene i forbindelse med askeskyen som hemmet flytrafikken i april.

Les også: Disse flyselskapene er svartelistet i Sverige