<B>1.200 PROSENT DYRERE:</B> Den amerikanske utgaven av Elle koster 5,77 kroner i digital versjon. Pris for samme blad på Narvesen er 75 kroner. Foto: Zinio/DinSide
1.200 PROSENT DYRERE: Den amerikanske utgaven av Elle koster 5,77 kroner i digital versjon. Pris for samme blad på Narvesen er 75 kroner. Foto: Zinio/DinSideVis mer

Magasiner til gi-bort-pris

Kjøper du utenlandske blader i kiosken, betaler du opptil 1.200 prosent mer enn nødvendig.

Du trenger ikke lenger å gå til kiosken for å plukke opp siste utgave av favorittmagasinet ditt. De nye nettbrettene, som for eksempel iPad, har åpnet en ny verden for magasinlesere.

Her kan du laste ned de siste utgavene av bladene du liker, og fordelene er mange: De digitale versjonene er plassbesparende, mer miljøvennlige, og ikke minst billigere enn å kjøpe papirutgavene.

Og her snakker vi virkelige store prisforskjeller:

For eksempel kan du laste ned et eksemplar av det amerikanske motebladet Elle for latterlig lave 5 kroner og 77 øre. Det samme bladet koster 75 kroner på Narvesen. Det betyr at du betaler 1.200 prosent mer for papirutgaven enn for den digitale versjonen.

Faktisk kan du nesten få to årsabonnement av den digitale versjonen for prisen av ett eksemplar av den trykte utgaven.

TIPS: DinSides iPad-favoritter

PDF-utgaver

Prisen på Elle er hentet fra applikasjonen Zinio, som tilbyr både enkeltutgaver og abonnementer på magasiner. Du kan lese bladene både på datamaskinen, iPad og eventuelt andre steder hvor applikasjonen eller programmet er installert.

Hva foretrekker du? (Avsluttet)
Papirutgaven av magasiner(61%) 615
Digital utgave av magasiner(21%) 214
Ingen av delene! Jeg leser ikke blader(18%) 180
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


De aller fleste magasinene du kjøper på Zinio, er mer eller mindre rene kopier av bladene. Det finnes noen begrensede interaktive muligheter, som for eksempel muligheten for å trykke på innholdsfortegnelsen og komme rett til artikkelen du leter etter.

Noen magasiner, både norske og utenlandske, har laget egne applikasjoner for iPad, der innholdet er tilpasset nettbrettet. Time Magazine og Wired er eksempler på slike blader, der layouten er spesialtilpasset mediet.

Også disse bladene er det mye penger å spare på ved å kjøpe dem digitalt. Wired, som har fått mye skryt for å være tidlig ute med et spennende iPad-tilpasset magasin, koster bare 21 kroner per utgave, mens du på Narvesen må ut med 95 kroner (pluss 352 prosent) for den tradisjonelle utgaven.

PRISTEST: Mac App Store med budsjettpriser

Spar på norske magasiner

Også norske magasiner kan være billigere i digital versjon. For eksempel får du Reiser og ferie for 39 kroner gjennom Zinio, mens Narvesen serverer deg print-utgaven for 79 kroner. 40 kroner spart, med andre ord.

Økonomimagasinet Dine Penger er litt dyrere; den digitale versjonen koster 51 kroner, mens originalen koster 79 kroner.

I tabellen under ser du eksempler på prisforskjellene mellom digital og trykt utgave av samme magasin. Her har vi valgt ut noen populære norske og utenlandske magasiner. Prisene er hentet inn 10. januar 2011.

MagasinLandiPadNarvesenDu sparer (kr)
WiredUSA21,0095,0074,00
Time magazineUSA29,0043,0014,00
Dine PengerNorge51,0074,0023,00
ElleUSA5,7775,0069,23
Reiser og ferieNorge39,0079,0040,00
WallpaperStorbritannia40,8789,0048,13
Top Gear MagazineStorbritannia30,4399,0068,57
T3Storbritannia29,06115,0085,94
EsquireUSA40,65125,0084,35
Rolling StoneUSA29,0689,0059,94
Games MasterStorbritannia23,2499,0075,76
Total FilmStorbritannia23,2499,0075,76


Kan eksistere side om side?

Bør de latterlig lave prisene på digitale magasiner få kioskeierne til å skjelve i buksene? Vi spurte kategorisjef Nina Halvorsen i Narvesen om fremtiden for kioskmagasinene. Halvorsen tror digitale og trykte blader kan leve med hverandre,

- Leserne er opptatt av å kunne velge format og tilgjengelighet. Noen ganger ønsker man å lese favorittbladene sine på skjerm og andre ganger ønsker man å lese dem i papirformat, sier kategorisjef Nina Halvorsen i Narvesen.


Hun er sikker på at det ikke vil gå nedenom og hjem med papirversjonene, selv om nettbrettene blir mer utbredt.

- Vi tror kundene kommer til å ønske seg valgmuligheter, der printversjonen av mange blader kommer til å ha et jevnt salg også i konkurranse med iPad-versjonen, sier Halvorsen til DinSide.

Negativ trend

Likevel er det ingen tvil om at salget av utenlandske blader har gått én vei de siste årene.

- Salget har totalt sett hatt en svak negativ utvikling de senere årene. Her er det hovedsaklig blader innen kategoriene bil, data og erotikk som har stått for den største nedgangen, forklarer Halvorsen.

Internett får skylden for den store nedgangen.

- Internett har vært en av årsakene til at salget av disse bladene har gått nedover, og vi tror denne utviklingen vil fortsette også med lanseringen av stadig nye nettbrettutgaver.

Ifølge Halvorsen vil det ikke bli aktuelt med permanente priskutt for å møte konkurransen fra det digitale markedet. Kjeden vil heller satse på tidsbegrensede kampanjepriser på utvalgte blader.

- Narvesen har med jevne mellomrom tilbudskampanjer på en rekke utenlandske bestselgere til 49 kroner.