"ULOVLIG": Forbrukerombudet mener Chili Mobils påstand om "Norges laveste minuttpris" ikke er i tråd med markedsføringsloven, og derfor ulovlig. Dermed vil også slagordet forsvinne.  Foto: Ole Petter Baugerød Stokke
"ULOVLIG": Forbrukerombudet mener Chili Mobils påstand om "Norges laveste minuttpris" ikke er i tråd med markedsføringsloven, og derfor ulovlig. Dermed vil også slagordet forsvinne. Foto: Ole Petter Baugerød StokkeVis mer

Må trekke Chili Mobil-reklamen

Kontantkortet mener å ha Norges laveste minuttpris, men får ikke lov til å si det.

"Norges laveste minuttpris!" skryter den ferske mobiloperatøren Chili Mobil.

– Ulovlig! påstår Forbrukerombudet.

Ombudet mener nemlig at påstanden, som blant annet brukes på operatørens nettsider, ikke dokumenteres godt nok.

De krever nå at slagordet endres, og Chili Mobil gjør som ombudet krever. Men operatøren føler seg urettferdig behandlet.

Dette er Chili Mobil: Nykommer vil gjøre kontantkort billigere

Problematisk minutt-fokus

– Det er ingen av mobiloperatørene som med rette kan si de er billigst. Til det er markedet for sammensatt, med svært mange ulike abonnements- og prisstrukturer, sier nestleder Bente Øverli hos Forbrukerombudet i en pressemelding.

KRITISK: Nestleder Bente Øverli i Forbrukerombudet mener Chili Mobil-reklamene bryter norsk lov, da et mobilabonnoment er langt mer komplisert enn bare ringeminutter. Foto: FORBRUKEROMBUDET Vis mer


Chili Mobil sier ikke at de alltid er billigst. De sier bare at de har Norges billigste minuttpris, om man kjøper et kontantkort for 399 kroner. Da koster hvert minutt 19 øre i 30 dager. Etter dette blir prisen skrudd opp til 29 øre.

Ombudet mener Chili Mobil ikke kan ta utgangspunkt i de 19 ørene om de skal hevde å ha Norges laveste minuttpris. Denne prisen har visse forutsetninger, og i tillegg kommer andre utgifter som i mange tilfeller er høyere enn hos konkurrentene.

"Man kan altså ikke fokusere utelukkende på ett gunstig priselement uten å samtidig inkludere de uunngåelige kostnadene forbrukerne vil ha for å benytte tilbudet" skriver Forbrukerombudet i brevet til Chili Mobil, som DinSide har fått en kopi av.

Om du synes mobilpriser er forvirrende , bør du ta en titt på hvordan det var i "gamle dager"!

"URETTFERDIG": Daglig leder Harald Bøyum i Chili Mobil synes det er rart at bare hans selskap får kritikk for ringepriser som forutsetter bestemte kjøp. Foto: Chili Mobil Vis mer


Ikke alltid billigst

Hos Chilimobil ser de ganske annerledes på saken. Daglig leder Harald Bøyum mener de ikke påstår annet enn at man får den laveste minuttprisen når man kjøper deres 399 kroners kontantkort. Og dette lover han å kunne dokumentere.

– Det er ingen andre prisplaner som har lavere minuttpriser, enkelt og greit, sier Bøyum til DinSide.

Om man tester Chilimobil på Telepriser.no ser man at selskapet har lave minuttpriser. Om man setter det på spissen, og ringer 111 minutter fordelt på én samtale i løpet av en måned, blir Chili Mobil sitt abonnement Chili Kontant billigst. Men med et realistisk forbruk, altså disse minuttene fordelt utover flere samtaler pluss surfing og SMS, faller Chilimobil lenger ned på listene.

Så langt DinSide kan se, har faktisk Chili Mobil den laveste minuttprisen. Men de har blant annet en høy startavgift på hele 99 øre, som gjør at de raskt faller ned på listene likevel.

– Vi har ikke sagt at vi er billigst på absolutt alt, understreker Bøyum, som fokuserer på minuttprisen.

Dessuten understreker han at Telepriser.no ser bort fra spesielle vilkår for å oppnå ringepriser, så de opererer med en Chili Mobil-minuttpris på 29 øre, ikke 19 øre.

Skal du filme med mobilen i ferien? Da må du huske noe elementært: Hvordan du holder den!

ENDRET NOE: I løpet av de mange brevene som har gått frem og tilbake mellom Chili Mobil og Forbrukerombudet, har noe allerede blitt endret. "Norges laveste minuttpris, uansett!" stod det tidligere et sted på nettsidene deres. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer


"Vil prøve å knekke oss"

Chili Mobil vil endre reklamen sin. Men, ifølge Bøyum, først og fremst fordi de ikke har ressurser til å følge opp saken.

For én ting er sikkert: Bøyum føler seg urettferdig behandlet. Han peker på at flere andre operatører også oppgir en minuttpris som fordrer at man for eksempel kjøper et kontantkort til en viss pris. Forskjellen mellom dem og Chilimobil, er at nykommeren påpeker at blant de mange minuttprisene har de den laveste. Chili Mobil ber derfor Forbrukerombudet om å også se på konkurrentenes markedsføring av sine kontantpriser, noe ombudet sier de vil vurdere.

Chili Mobil-sjefen vil ikke spekulere i hvem som har klaget inn selskapet hans til ombudet, men ser ikke bort fra at det kan være konkurrentene. Den ferske mobiloperatøren mener nemlig å gjøre det godt i den tøffe konkurransen, og tror de når målet om 20.000 kunder "og vel så det" i løpet av året.

– Om konkurrentene har dårligere produkter vil de bruke alle triksene i boken for å beholde posisjonene sine, sier Bøyum.

– De vil prøve å knekke oss. Noe annet hadde vi ikke forventet.

Tar du danskebåten i sommer må du passe deg for skyhøye mobilregninger