<b>VANLIG: </b>Svært mange butikker klistrer slike merkelapper på varene og tjenestene sine. Og har de først gitt deg en fornøydgaranti, må de følge opp.  Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE
VANLIG: Svært mange butikker klistrer slike merkelapper på varene og tjenestene sine. Og har de først gitt deg en fornøydgaranti, må de følge opp. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKEVis mer

Må følge sine egne 100 prosent fornøyd-garantier

Har butikken eller håndverkeren lovet deg å bli fornøyd, skal du bli fornøyd.

Mange klistrer «100 prosent fornøyd-garanti!» på varer og tjenester.

Det høres kanskje selvsagt ut, men: Da må de også følge opp denne garantien. Det nytter ikke å sno seg unna.

Det slår Forbrukertvistutvalget (FTU) fast i en ny avgjørelse.

Husk at lovpålagt 14 dagers angrerett til en viss grad betyr 14 dagers åpent kjøp!

Ble ikke 100 prosent fornøyd

I 2012 leide et par i det idylliske trehus-tettstedet Strusshamn på Askøy inn håndverkere, som skulle behandle tregulv over to etasjer. Og paret ble garantert suksess, med en «100 prosent fornøyd-garanti».

Men paret ble ikke fornøyd, og ba derfor om pengene tilbake, slik garantien tilsa.

- Niks, sa håndverkerne.

KLARE VILKÅR: Tar butikken forbehold i sin fornøydgaranti, må disse opplyses om. Det gjorde ikke håndverkerne. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer


- Tre er et levende materiale, og disse manglene kan ha skjedd etter at jobben vår var ferdig. Vi garanterer ikke for gulvet som sådan, bare jobben.

Håndverkerne gjorde ikke jobben - får nesten 100.000 kroner

Får pengene tilbake

Saken havnet til slutt på FTU sitt bord, som har mandat til å komme med bindende avgjørelser i slike krangler. Og FTU er helt enig med paret.

«Innklagde har gitt en 100 prosent fornøyd-garanti. Det er ikke fremlagt nærmere dokumentasjon om hva denne innebærer», skriver utvalget i sin avgjørelse.

«Etter en naturlig språklig forståelse må den da forstås slik at om ikke kunden er 100 prosent fornøyd med arbeidet, har han/hun krav på å få pengene tilbake.»

Derfor skal du aldri få overraskende høye regninger fra håndverkere

Har du brukt en fornøydgaranti?

(Avsluttet)
Nei(63%) 909
Ja, fikk tilslag(26%) 375
Prøvde, men fikk ikke tilslag(11%) 166
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Må opplyse vilkår

Avgjørelsen fra FTU gir paret rett på pengene de krever. Hadde garantien blitt gitt med visse vilkår, kunne kanskje håndverkerne sluppet unna.

Men som alltid: Slike vilkår skal være rimelige og fremgå klart og tydelig, noe som uansett ikke skal ha vært tilfelle i vårt eksempel.

Så har en butikk eller håndverker lovet deg at du skal bli fornøyd, uten unntak, skal du bli det. En slik garanti kan ikke bare klistres opp som pynt og lokkemiddel.