<b>RISIKO: </b> Selv om ikke butikken kan bruke rooting og jailbreaking som unnskyldning for å ikke reparere telefonen din, kan rootingen faktisk ha skylden. (Foto: <a href="http://www.flickr.com/photos/johanl/4387301167/">Freedom</a> av <a href="http://www.flickr.com/photos/johanl/">Johan Larsson</a>, <a href="http://creativecommons.org/licenses/by/2.0/deed.en">CC-BY</a>)
RISIKO: Selv om ikke butikken kan bruke rooting og jailbreaking som unnskyldning for å ikke reparere telefonen din, kan rootingen faktisk ha skylden. (Foto: Freedom av Johan Larsson, CC-BY)Vis mer

Må betale reparasjon fordi han roota mobilen

Tukling med programvaren kan gi problemer som du må dekke selv.

For ett år siden fortalte Dinside hvordan en norsk iPhone-bruker ble nektet hjelp av butikken, fordi han hadde jailbreaket telefonen sin. Men Forbrukertvistutvalget slo fast at joda: Butikken må uansett forholde seg til vanlig reklamasjonsregler.

Jailbreaking, ofte kalt rooting i Android-verdenen, betyr i denne sammenhengen å installere et annet operativsystem enn det mobilprodusenten selv leverer med telefonen. En modifisering produsentene ofte sier bryter garantivillkårene.

Men selv om reklamasjonsretten altså skal bestå, kan du oppleve at mobiltrøbbel etter slik tukling kan straffe seg. For fører verkstedet en god nok sak, kan de skylde på din egen programvareinstallering.

Mistet lyd etter uorginal Android

I 2012 kjøpte en kar fra Laksevåg en Sony Xperia Go. Han orket ikke vente på Sonys egen Android-oppdatering, og installerte en på egenhånd gjennom rooting. Men i 2013 forsvant lyden, og mannen reklamerte til butikken. Verkstedet oppdaget en uorginal utgave av Android, og fikk ikke til å installere den orginale, opprinnelige versjonen uten å bytte ut hele hovedkortet i mobilen.

ØDELAGT: En Sony Xperia Go mista lyden, og spørsmålet ble hvorfor. Foto: Øivind Idsø Vis mer


Dette ville være nødvendig for å få lyden tilbake, mente verkstedet, da den modifiserte programvaren trolig var årsaken til problemene. Og de krevde 869 kroner av mannen for å utføre jobben, da dette var kundens egen feil.

Laksevågingen nektet å betale, og klagde saken inn til FTU. De har behandlet klagen, og er enig med verkstedet: De ser på det som sannsynlig at lydproblemet skyldes uorginal programvare, noe kunden må ta både skylden og regningen for.

Derfor fikk han ikke service

Vedtaket står i sterk kontrast med det nevnte vedtaket fra i fjor. Her var problemet at iPhone-en ikke ville skru seg på i det hele tatt etter en jailbreak, men FTU mente verkstedet ikke kunne skylde på kundens programvarefikling.

Kontrasten har trolig to hovedårsaker:

  1. Den omtalte iPhone-en sluttet å fungere bare måneder etter kjøp. Reklamerer du innen seks måneder etter kjøp, setter det ekstra strenge krav til at verkstedet må dokumentere at du selv har skyld i feilen.

  2. iPhone-en ville ikke engang skru seg på, og verkstedet sa at programvarefikling kunne føre til at ikke alt fungerte som det skulle. Feilen og den vage beskrivelsen av faren ved jailbreaking sto ikke i stil. Sony-telefonen i vårt nye eksempel hadde kun problemer med lyden, som verkstedet spesifikt omtalte i sin rapport som en av farene ved uorginal programvare.

Bør jeg roote/jailbreake?

At verksteder ikke uten videre kan skylde på uorginal programvare, står seg. Men de kan altså skylde på dette om de har god nok grunn, og den trenger ikke være spesielt spesifikk.

Det er nemlig liten tvil om at ting kan gå galt ved uautorisert installasjon av uofisielle operativsystemer. Det advarer ofte slik programvare om selv, også. Dessuten mister du også garantien fra produsenten.

Derfor er det vanskelig å anbefale å roote Android-telefonen eller jailbreake iPhone-en din. Du må i det minste være forberedt på at det kan føre til trøbbel, og potensielt økonomisk tap.